24 Април 2024сряда17:26 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

На фокус

Трите "К" и Законът за концесиите

А защо направо не се назначи генерал-губернатор във властта?

/ брой: 227

visibility 444

Д-р инж. Александър Трифонов

21 седмици след приемането на първо четене (на 8.06.2017 г.) на законопроекта за концесиите той беше приет на второ четене (съгласно Правилника на Народното събрание този срок е максимум 3 седмици), без дебати и с партийно равнодушие от 122 депутати на 15. 11.2017 г. Какво прави впечатление:

Колонизиране на държавата

1. Това е заложено чрез възможността на наши или чужди инвеститори да владеят и експлоатират природни богатства и инфраструктури обекти, без възможност на държавата да развали концесионния договор. Основание за това е, че авторите и двата варианта на законопроекта не внесоха яснота в съдържанието и прилагането на такива понятия като "икономически баланс", "икономическа изгода", "социално приемлива цена" и др. Вследствие на това концесионерът може да изменя концесионния договор по-всяко време или да намери обяснение/оправдание за неговото неизпълнение по отношение на задължения към държавата. Практиката го потвърждава и с новия закон не се внася нищо ново в това направление, само добри пожелания.
2. Концесионерът може да прехвърля своите вземания (чл. 128) от общината и държавата на трети лица без съгласуване с държавата/общината. Това е изгодно за него, за да може да получи очаквания приход днес, дори и с известна отстъпка, и да го вложи отново в своята дейност. Но приемниците на тези вземания могат да бъдат всякакви незнайни компании, организации, в т.ч. и с престъпна дейност и държавата, респ. общината стават техни заложници. А когато това се установи, ще бъде много късно или ще трябва да се плати висока цена, за да се преустановят тези взаимоотношения. Това е директна опасност за икономическата, респ. националната сигурност.

    Корупция

1. Няма никакви критерии за оценка ефективността от предоставянето на публичен финансов ресурс на концесионера, независимо от формата - като делово участие, доплащане или 100% възстановяване разходите на концесионера. В международната практика се прилагат за всеки проект минимум 2 метода/компаратори/измерители отделно от известния "стойност срещу пари", но явно разработчиците на проекта не познават тази практика и не са положили усилия да се информират за това. Вследствие на това държавният или общинският бюджет ще стане източник за разхищение и задоволяване на частни и корпоративни интереси и при това за много дълъг период от време - 20, 30 и повече години.
2. Премахнато е изискването към концесионния договор задължително да бъде приложен финансово-икономически модел. Той представлява обединение на всички входящи и изходящи парични потоци, детайлно представяне източниците на приходи и техния размер, както и всички експлоатационни разходи, бъдещи допълнителни инвестиции и т.н. за целия период на договора/концесията. Той трябва да бъде предоставен от кандидатите за концесионери, ако е предвидена състезателна процедура или състезателен диалог и не е необходим при открита процедура. По този начин концесията ще се оценява на база прогнозни данни, често измислени или умишлено манипулирани. От тази печалба винаги може да се отдели корупционен процент за вземащите решение. Липсата на такъв модел изключително много усложнява и оскъпява евентуални опити за разваляне на договора от страна на държавата/общината.
2.1. Няма критерии кога да се прилагат тези процедури, като същевременно е нарушена Директива на Европейския съюз 2014/24, като се допуска Концедентът да определя броя на участниците в състезателна процедура или състезателен диалог. А той, съгласно тази директива, изисква минимум 3 кандидати и това е въведано в ЗОП, но е изключено тук явно с "друга" цел.
3. Допуска се дори договорът да се развали по вина на концесионера, публичният партньор (държавата или общината) се задължава да изплати на концесионера направените от него разходи. Елегантен начин за "източване" на държавния или общинския бюджет чрез планирани фиктивни концесии.
4. Отпаднала е наказателната отговорност за лицата, злоупотребили със служебно положение (което съществува в действащия закон), и се въвежда само административна глоба от максимум 50 000 лева. Тя е незначителна спрямо възможния размер на подкуп и спрямо щетата за държавния и общинския бюджет. Корупцията вече законно ще заразява обществото и никакви органи не могат да я изкоренят. Специално при този закон тя ще действа по време на целия срок на договора за концесия и показва безпомощността на дискутирания закон за борба с корупцията.

    Колапс

Колапс, защото:
1. С отпадането на Закона за публично-частно партньорство се:
1.1. изключва възможността за създаване на съвместни производствени предприятия между публичен и частен партньор, което е важно за привличане на инвестиции и икономизиране на изостанали региони и което е заложено в бъдещата инициатива на ЕС - "Берлин плюс". По този начин България се лишава от прилагането на чл. 187 от Договора за функциониране на Европейския съюз, който гласи: "Съюзът може да създаде смесени предприятия или всякакви други структури, необходими за ефективното осъществяване на програмите за научни изследвания, технологично развитие и демонстрационни дейности на съюза".
1.2. С този законопроект се отменя действащият закон за публично-частно партньорство, с което става невъзможно да се използва ресурсът на инструмента Хоризонт 2020 и плана "Юнкер" за съфинансиране на високотехнологични предприятия или за съучастието на държавата като предприемач при индустриализация на страната. Със стандартно и притежавано от чужди компании производство, особено в услугите (аутсорсинг, ишлеме), не може да се очаква висока принадена стойност, респ. значими приходи в държавния бюджет и значим и устойчив икономически растеж. По този начин се потвърждава песимизмът, изразен от секретаря на ЕС по бюджет Гюнтер Йотингер във връзка с възможностите България да догони по дял от БВП на глава от населението останалите страни от ЕС. В момента тя е на последно място с 6500 евро, а в Люксембург този показател е 90 000 евро. Неглижира се и финансирането на научните изследвания (0,6% в България при 3% от БВП в ЕС), които могат да допринесат за ускоряване на това догонване, защото от тях се раждат технологични иновации, които имат по-дълг и устойчив жизнен цикъл.
2. Допуска се 100% възстановяване на разходите на концесионерите от държавата или общината (концедентът) - чл. 32, което липсва в международната практика. Кой концесионер не би се възползвал от тази възможност, а това ще доведе до увеличаване на държавния дълг поради нуждата от нови кредити, които ще трябва да покриват и печалбата на концесионера, а тя ще остава тайна за обществото, съгласно законопроекта.

В заключение следва да се констатира

че:
- има непознаване от вносителите на законопроекта на практиката в областта на концесиите и публично-частното партньорство и техните международно признати дефиниции. И Световната банка, и Европейската банка за развитие разглеждат тези два инструмента като независими едни от други, което е видно от техните интернет страници. Включването им в един законопроект (само в 3 държави - Сърбия, Албания и Аржентина) е изключение. Публично-частното партньорство е по-общото понятие, а концесията или смесено/институциализирано ПЧ дружество са негови две форми на проявление и реализиране. В дискутирания законопроект е точно обратното. По този начин те прокарват изначално корпоративен интерес.
- Самите вносители признават в Мотивите към законопроекта, че "извън обхвата на законопроекта остават случаите на публично-частно партньорство, при които публичният и частният партньор обединяват усилията си за извършване на дейности в две основни насоки:
- Проекти, при които трябва да се разпредели оперативният риск между публичния и частния партньор.
- Реализиране на проекти извън строителството и услугите - напр. производство, научни изследвания и т.н., които са уредени в Закона за публично-частно партньорство (ЗПЧП).
Доколко тези случаи са странични на основния предмет на ЗПЧП, запазването им не е аргумент против неговата отмяна. ... необходимо и препоръчително е да се инициира разработването на отделен закон."
С новия законопроект се въвежда хаос в нормативната уредба и ограничаване участието на частния капитал за изграждане на научно подкрепена производствена база на държавата.
- Няма да бъдат усвоени напълно и ефективно средствата по оперативните програми за проекти с инвестиционен характер, тъй като в мотивите към този вариант на законопроекта за второ четене е записано, че тепърва трябва да се проучи възможността за получаване на финансова подкрепа под формата на безвъзмездна финансова помощ по условията на Регламент 1303, който допуска възможността за използване на средства от ЕС при прилагане на публично-частно партньорство (чл. 63 и чл. 64). Този подход в миналото се наричаше саботаж, тъй се внася за приемане умишлено несъвършен и недостатъчно обоснован законопроект.
Страните от ЕС се стремят да не въвеждат хаос в съществуващата правна уредба, още повече че Директива 2014/23, заради която се разработи този нов закон за концесиите, се прилага за концесии на стойност над 5 мил. евро и не третира публично-частното партньорство, въведено от Европейската комисия в практиката с т. нар. Зелен документ през 2004 г. Съгласно европейското право няма задължение директива да се въвежда със закон и самата страна с какъв документ ще стане това. Вносителите не взеха под внимание бележките и публикациите по темата и упорито отстояват предложения вариант, от който личи прокарването на корупционни, корпоративни, навярно и оцветени партийно интереси.

    Какво остава?

За президента: да наложи ново вето с позоваване на изброени по-горе вредни за развитието и икономическата сигурност на България постановки, тъй като вариантът на законопроект за концесиите след ветото от 03.02.2017 г. е внесен от група депутати от ГЕРБ, а не от Министерския съвет, върху който вариант той наложи вето. Законопроектът има 5 промени и е внесен с нови мотиви.
За Европейската комисия:
- да разкритикува правителството за опитите да използва нейните документи (конкретно Директива 2014/23), за да прокара лобистки закон, с който отваря широко вратата за корупция;
    - или да си замълчи, с което да стане съучастник в ограбването на българския народ, което едва ли ще повлияе положително на нейния авторитет. Или може би другият вариант - българският народ да приеме колонизацията на българската държава и вместо президент и премиер да бъде назначен генерал-губернатор във властта и така ще се намалят бюрокрацията и разходите за нея.
   
 

Ако промените минат, ще има помощи за фермерите

автор:Дума

visibility 349

/ брой: 78

АЯР даде постфактум лиценз за горивото на "Уестингхаус"

автор:Дума

visibility 365

/ брой: 78

Евтиният роуминг остава поне до 2032 г.

автор:Дума

visibility 363

/ брой: 78

ЕП узакони правото на ремонт след края на гаранцията

автор:Дума

visibility 356

/ брой: 78

Великобритания гони бежанците в Руанда

автор:Дума

visibility 289

/ брой: 78

200 мощни земетресения в Тайван за 12 часа

автор:Дума

visibility 448

/ брой: 78

Учителите в Белгия искат по-голям бюджет

автор:Дума

visibility 313

/ брой: 78

Китай насърчава ядрената енергетика

автор:Дума

visibility 280

/ брой: 78

Марионетка на задкулисието

автор:Александър Симов

visibility 365

/ брой: 78

Новите реалности

visibility 282

/ брой: 78

За БСП честно и откровено

visibility 380

/ брой: 78

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ