29 Март 2024петък04:23 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Едно към едно

Бюджетни политики 2018

Икономика, доходи, справедливост

Документ, приет от 49-ия конгрес на БСП

/ брой: 219

автор:Дума

visibility 17

(продължение от миналия брой)

o Отпадане финансирането на Коридор "Sea 2 Sea" със средства от бюджета. Започване на процедури за финансова помощ от източници на ЕС, както е направила гръцката страна за техния участък Александруполис - българска граница. Предлагаме северните жп участъци от коридора Карнобат - Синдел - Русе да бъдат подобрени по линията на капиталните ремонти за 40 млн. лв. Очакван резултат: неотложно подобряване на проектните параметри на жп линиите по северната част на коридора. Генерално решаване финансирането на Коридор "Sea 2 Sea" с европейски средства като трансграничен проект съвместно с гръцката страна.
o Предлагаме закупуване на нови влакове за БДЖ "Пътнически превози". За целта е  необходим  капиталов трансфер за 2018 г. от 100 млн. лв. (при обичайните досега 30 млв. лв.). Предложението е свързано с условието в тръжните документи за доставка на нови влакове да бъде предвидено и участие на български производители на подвижни жп състави.
Очакван резултат: Подобряване конкурентността на БДЖ и завишаване на неговия дял на транспортния пазар.
o За преодоляване на натрупалите се негативни процеси в транспортното и пощенското обслужване на селските райони и малките населени места на територията на цялата страна предлагаме:
- завишаване на субсидиите за автобусните превозвачи в тези райони два пъти, от 17 на 34  млн. лв.;
- завишаване на субсидията на ДП "Български пощи" за универсалната пощенска услуга от 15 на 20 млн. лв.
Очакван резултат: принос в спиране на обезлюдяването на тези райони, подобряване комуникациите с общинските и областните центрове на живеещите в тях, подобряване на социалния статус. (Субсидирането на автобусни превозвачи извън районите на гранични и високопланински селища е необходима законодателна инициатива, която сме готови да направим!).

 
ОТБРАНА И СИГУРНОСТ

Допълнителните средства за отбрана и сигурност спрямо 2017 г. са в размер на 581  млн. лв.
Приоритетна за нас остава задачата за осъвременяване с минимум десет процента на базата за определяне размера на основното месечно възнаграждение за най-ниската длъжност на служителите в сектор "Сигурност", както и за поддръжка на въоръжението и техниката в изправност. За осъществяване на тази задача средствата  са за:
- МО  -  351  млн. лева;
- МВР  -  160  млн. лева;
- ДАНС, ДАР, НСО, Правосъдие - охрана на съдебната власт и на лицата, застрашени в процеса на наказателното производство, местата за изпълняване на наказанията - 70 млн. лева.
Очакваме да постигнем:
o Подобряване на социалното положение и условията за работа на хората в сектор "Сигурност" - МО, МВР, ДАНС, ДАР, НСО и органите за охрана на съдебната власт;
o Поддръжка на въоръжението и техниката в изправност;
o Спиране "ерозията" в сектор "Сигурност", частично попълване на недокомплекта от личен състав в Министерството на отбраната и МВР.
o Прекратяване на отлива на военнослужещи и полицейски служители от Министерството на  отбраната и МВР.

КУЛТУРА

Постепенното нарастване на средствата за функция "Култура" до един процент от БВП в републиканския бюджет е важна предпоставка за постигане на устойчиво развитие на българската култура и за превръщането й в стратегическо направление на дейност. Осигуряването на около 100 млн. лв. повече в бюджета за 2018 г. за сектор "Култура" ще даде възможност:
- да се увеличат с 50 млн. лв. средствата за създаване и популяризиране на съвременното изкуство в страната и в чужбина, в т.ч. и за подкрепа на младите таланти в изкуствата и културата и подпомагане на образователни програми за подрастващите, за постигане на по-високи стандарти за издръжка и дейност за читалищата, библиотеките, музеите и художествените галерии, за развитие на материалната база на културните институти, за защита на интелектуалната собственост и на авторските права;
- да се увеличат с 30 млн. лв. средствата за опазване на движимото и недвижимото културно наследство, в т.ч. за археологически проучвания, консервация и реставрация на недвижими паметници на културата, за развитие на културния туризъм;
- да се увеличат с 5 млн. лв. средствата за административни разходи и за увеличаване на  работната заплата в културните институти и организации;
- да се увеличат средствата за БТА, БНР и БНТ и се предложат мерки, гарантиращи на медиите политическа, икономическа и програмна свобода и висока ефективност на обществената регулация на тяхната дейност, вкл. осигуряване независимост на медиите от рекламодателите,за да могат те да бъдат защитник на публичните интереси;
- да се отделят средства в размер на около 15 млн. лв. за реализиране на Програма
"Културен чек", предназначен за мотивиране и стимулиране потреблението на продукти на български творци и културни институти и организации от младите хора при навършване на 18-годишна възраст.
Успешното усвояване на повишените средства за култура изисква разработване и отстояване на законодателни и нормативни промени, усъвършенстване на механизмите за финансиране на културата, включително и чрез създаване и развитие на специализирани фондове и увеличаване на финансирането на проектен принцип за развитие на изкуствата и културните индустрии по национални и европейски програми, засилване на процеса на децентрализация на процесите в сферата на културата, намаляване на диспропорциите в развитието на отделните изкуства и културни индустрии и постепенно преодоляване на различията между столицата, големите областни центрове и останалите градове и села, осъществяване на инициативи и прояви от публичен и делови характер през 2018 и следващите години.

ПОЛИТИКА ЗА МЛАДЕЖТА И СПОРТА

Допълнителните средства за младежта и спорта спрямо 2017 г. са в размер на 23,5 млн. лв.
Нашите предложения в областта на политиката за младите хора са фокусирани върху мерки, свързани с насърчаване на икономическата им активност и кариерно развитие, преодоляване на дисбаланса между града и селото и оживление на малките населени места, насърчаване на гражданската активност и подобряване на достъпа до младежки дейности и услуги. Част от мерките и дейностите са свързани с:
" Разработване и провеждане на национална кампания за популяризиране на България като подходяща дестинация за живот, трудова реализация и развитие на младите хора.
" Разработване на национална политика за регионално развитие, насочена към заселване на обезлюдяващи се региони в страната ("къща за 1 евро" по италианска инициатива).
" Програма, насърчаваща разкриването на дистанционни работни места в обезлюдяващите се райони. 
    За нас спорта е не само част от националната идентичност, той е здраве, образование, култура.
" Приоритетна област за реформи е политиката за спорт сред децата и младите хора.
" Предлагаме увеличение на средствата за спорт на децата в свободното време с 3 млн.лв. Те ще бъдат насочени за начална организирана форма на спорт сред подрастващите.
" Целенасочено финансово подпомагане за привеждането на спортните обекти и съоръжения във вид, отговарящ на съвременните международни стандарти.

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

След три десетилетия преход, след близо десетгодишно управление на ГЕРБ и поредица от самоцелни бюджети, е време да започнат да се гласуват и изпълняват бюджети в интерес на цялото общество. Трябва да се подготвят бюджети, които не съществуват сами за себе си, а са част от една обща дългосрочна визия.
Държавата и администрацията могат да функционират и с лошо съставен и разпределен бюджет - доказано е. Порочното разпределение на публичния ресурс доведе обаче до пагубни резултати за нацията.
Опасната устойчивост на застоя, най-ясно видима чрез предлаганите от ГЕРБ и коалиция в последните им три мандата бюджети, трябва да бъде прекъсната в името на опазване на нацията и очертаване на нов път пред нея.
Националната енергия, националният ресурс - хората, не могат да бъдат съхранени, ако продължава старата порочна система на налагане на бюджетни параметри от управляващите и автоматичното им приемане, без отчитане на гласа на опозицията.
Бюджетът се гласува в парламента, но преди това дебатът по него трябва да излезе нашироко, извън административно-бюрократичните механизми, които заглушават всеки прогресивен глас и искане за промяна. Силата на опозицията не е само в парламентарната работа, а и в работата с основните групи от гражданското общество.
Подходът, който БСП избра, за да представи своето виждане за бюджетната рамка за 2018 г., е нетипичен за българския политически и управленски пейзаж до момента, но не е случаен. Промяната на самата БСП и отварянето й към обществената експертиза и диалог е причината за него.

Предложенията на БСП не са от вчера, а са резултат от експертна работа, която започна преди повече от година. Връзката и последователността им могат да бъдат проследени в основни документи на партията като Управленската програма, залегнала в предизборната платформа от началото на 2017 г., и приета с консенсус, със законодателната й програма.

Реакцията и степента на съобразяване на управляващата коалиция с предложените от основната опозиционна партия политики и параметри ще бъде знак дали в България има воля за пресичане на старите и непродуктивните модели на силни партийни пристрастия и обвързаности. Ще покаже дали политическата и партийната класа е достигнала до ниво на зрелост по отношение на националния консенсус и националните приоритети, или продължава доминацията на непродуктивното партийно противопоставяне и използването на дебата по национални политики за задоволяване на егоистични партийни цели.
Призивът на БСП е на първо място да бъде поставено националното, българското, да бъде търсен обществен консенсус, да бъде чут гласът, който предлага промяна, да бъде преодолян страхът да се излезе от релсите на застоя. Вярваме, че дебатът около бюджета може да бъде първият знак, че промяната може да се случи в името на всички българи и държавността.
 

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ