29 Март 2024петък17:56 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Едно към едно

Бюджетни политики 2018

Икономика, доходи, справедливост

Документ, приет от 49-ия конгрес на БСП

/ брой: 218

автор:Дума

visibility 19

(продължение от миналия брой)

ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ

Ние предлагаме допълнителните средства за здравеопазване спрямо 2017 г. да  са  в  размер  на  985,2 млн. лв.
Спешно изработване и въвеждане на Национална здравна карта, която да отговаря на обективните нужди на населението от медицинско обслужване.
Създаване на електронно досие и електронна рецепта на пациента.
Премахване на статута на държавните и общинските лечебни заведения като търговски дружества. За тази цел предвиждаме увеличаване на средствата за здравеопазване с 500 млн. лв. за покриване на задълженията им. За нас здравето не е стока! С тази мярка очакваме:
o Водеща роля на държавата и общините за запазване на съществуващите държавни и общински лечебни заведения за болнична помощ;
o Гарантиран достъп до навременно и качествено здравеопазване;
o Повишени отговорности на МЗ за внедряване на съвременни диагностични  и лечебни технологии и модернизация на сградния фонд на болниците;
o Възможност за по-ефективен контрол и отчетност на лечебните заведения.
o Заплащане труда на медицинските специалисти според тяхната компетентност и индивидуален  принос.

ОБРАЗОВАНИЕ И НАУКА

Допълнителните средства за образование спрямо 2017 г. са в размер на 810 млн. лв., а тези за наука са увеличени 2 пъти. 150 млн. лв. в раздел "общи държавни служби" са средствата за БАН. 80 млн. лв. са допълнителните средства за държавните висши училища.
С увеличение на средствата за образование целим: преодоляване на срива в грамотността; преодоляване на кризата във висшето образование; по-високо качество  на образованието и развитието на връзката му с науката и с модерната икономика.
С увеличение на средствата за наука целим: спасителни мерки за науката в България и възстановяване на ролята й в икономиката и в управлението; създаване на условия за формиране на ново поколение учени.

Ключови мерки:
 
o Отказ от принципа "Парите следват ученика". Отказ от публично финансиране на частните училища. Това ще подкрепи развитието и модернизирането на мрежата от държавни и общински детски градини, училища и центрове за личностно развитие.
o Нарастване на учителските заплати с 25%.
o Програма за подкрепа на образованието в  обезлюдяващите се райони.
o Стартиране на процедура за преминаване към система на "Един учебник по предмет за клас".
o Държавата поема таксите за обучение на студентите, които остават да работят за определен период в България, и учат по приоритетни направления и защитени специалности в рамките на държавната поръчка.
o Поетапно въвеждане на минимален праг на основно месечно възнаграждение за академичния състав на ДВУ, БАН и ССА, работещ по основен трудов договор и при пълна заетост, както следва:
- за асистент и главен асистент - равняващ се съответно на 2 и 3 минимални работни заплати;
- за доцент и професор - равняващ се съответно на 4 и 5 минимални работни заплати.
o Минимален праг за допълнително трудово възнаграждение за защитена степен доктор (не по-ниско от 70% от МРЗ) и доктор на науките (не по-ниско от 1 МРЗ);
o Целеви програми за подкрепа на научните изследвания за млади учени.

Ще постигнем:
o Намаляване с 2% дела на преждевременно отпадащите от образованието деца;
o Целенасочена подкрепа за дарбите на децата и учениците, на студентите, докторантите  и постдокторантите;
o Развитие и модернизиране на общинските и държавните детски градини, училища и центрове за личностно развитие;
o Стабилизиране на научните центрове. Възпиране на емиграцията на научни кадри;
o Развитие и мотивиране на учителите и педагогическите специалисти, преподавателите и изследователите;
o Увеличаване на приноса на науката в България за обществото и икономиката.

РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА

За преодоляване на дълбоките регионални диспропорции, водещи до социално неравенство, миграция и задълбочаване на демографската криза, са необходими конкретни мерки, за които допълнително ще отделим 306 млн. лв.:
o Създаване на фонд "Регионално развитие" към МРРБ, предназначен за най-бедните и изостаналите региони в България. Средствата по фонда ще възлизат на 100 млн. лв. годишно и ще бъдат предназначени за изграждане и поддържане на пътната инфраструктура, финансиране на транспорт, учебни и лечебни заведения.
o Създаване на фонд "Индустрия" към Министерството на икономиката, с капитал от 100 млн. лв. Фондът ще осигури държавна подкрепа чрез дялово финансиране и изграждане на нови предприятия, преимуществено в регионите с изостанало икономическо развитие.
o В резултат на увеличените приходни средства за 2018 г. ще постигнем следните резултати:
- прекратяване порочната практика да се прехвърлят отговорности на общините без финансово  обезпечаване;
- осигуряване на финансово обезпечаване за по-качествено образование и здравеопазване в малките населени места;
- подобряване на условията и жизнената среда в общините с ремонтиране на съществуващата и изграждане на нова инфраструктура - пътища, улици, ВиК, осветление и др.;
- преодоляване на изоставането на възнагражденията на общинската администрация;
- осигуряване на по-широк достъп на гражданите до обществените трапезарии и социалния  патронаж.

ЗЕМЕДЕЛИЕ

Предлагаме допълнителни средства в бюджета на МЗХ в размер на 75 млн. лв.
За Селскостопанската академия средствата да са 60 млн. лв., разпределени, както следва:
o 25 млн. лв. за издръжка и подобряване на материалната база;
o 35 млн. лв. за приложна наука в т. ч.:
- Програма за внедряване на иновации в  земеделието - 10 млн. лв.;
- Програма за подобряване на развъдната и селекционната дейност при кравите и овцете, с цел увеличаване на прираста и млеконадоя - 10 млн. лв.;
- Програма за развитие на "прецизното" земеделие - 5 млн. лв.;
- Програма за научни изследвания, посветени на развитие и опазване на горите - 10 млн.лв.
Предлагаме увеличаване с 8 млн. лв. на средствата за борба с градушките и създаване на "Фонд за внедряване на научните изследвания в земеделието" с бюджет
7 млн. лв. годишно, чрез който държавата допълнително да стимулира земеделските производители (с 3,5 лв. на един дка), които прилагат постиженията на българската земеделска  наука, като:
- използват произведен в научните институти на ССА посевен материал;
- отглеждат български породи животни и използват разработен в нашите научни институти семенен материал;
- прилагат разработени в българските научни институти иновативни техники за прецизно земеделие.

ТУРИЗЪМ

По отношение на туризма предлагаме пакет от мерки за удължаване на туристическия сезон с повече и по-разнообразни събития и стимулираме вътрешния туризъм. Сред тях са:
- Подобряване функционирането на СПА сектора и насърчаване на неговото развитие чрез инвестиционна подкрепа на 111 общини с регистрирани минерални извори. Средства за развитие на инфраструктурата в размер на 15 млн. лв.;
- Стимулиране на посещенията    извън сезона чрез    туристически ваучери по следната схема на финансиране: Държавата дава на всеки турист с резервация над 4 нощувки ваучер, който покрива такси за посещение и екскурзии до национални туристически обекти, билети за изложения и фестивали и др. културни прояви. Бюджетът на тази програма е 15 млн. лв. годишно. Програмата ще обхване 300 000 души  в месеците  извън  активния сезон.
Въвеждане на ваучерна система при работодателите - всеки работодател може да даде ваучер за почивка - 7 дни (до 400 лв.), подобно на ваучерите за храна. Като работникът може да го ползва по всяко време на територията на България във всеки хотел, който работи с операторите на ваучери. Мярката е насочена към удължаване на туристическия сезон и подкрепа на българския туризъм.
Създаване на грантова схема към Министерство на туризма, чиято цел е да създава и подобрява условията за развитие на спортния туризъм в страната. Бюджетът на тази схема е 20 млн. лв. годишно, с които се финансират спортни събития.

ТРАНСПОРТ И СЪОБЩЕНИЯ

В областта на транспорта и съобщенията вследствие политиките през последните години продължава влошаването на транспортните и съобщителните услуги в провинцията и селските райони за сметка на София. Железопътният транспорт, въпреки направените инвестиции в него, не показва признаци на съживяване. Кризата в БДЖ продължава. Големите инфраструктурни проекти по ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" четвърта година не започват и закъсняват с усвояване на предвидените за тях средства
- официално са обявени за рискови. Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията провежда самоцелна концесионна политика.
 С нашите алтернативни бюджетни политики в транспорта и съобщенията ще реализираме:
- Ускоряване реализацията на инфраструктурните проекти с цел качественото и срочното  им приключване;
- Съживяване на железопътния транспорт и неговата конкурентоспособност;
- Подобряване транспортното и съобщителното обслужване в селските райони на страната;
- Запазване на Летище София като държавен летищен оператор.
Приоритетни оперативни цели, които поставяме с алтернативния Бюджет 2018:
o 2018 година да не бъде "нулева" за големите инфраструктурни проекти АМ "Струма" Лот3.2 и "Модернизацията на жп линията София - Пловдив"- и двата на стойност по 1,2 милиарда лева. Предлагаме увеличение на капиталовия трансфер на бенефициентите Агенция "Пътна инфраструктура" и Национална компания "Железопътна инфраструктура" с цел подготовка и започване реално изпълнение на проектите през 2018 г. Очакван резултат: гарантирано завършване на проектите в установения срок, отпадането им като рискови и предотвратяване на възможната санкция "финансова корекция" за стойността на целия проект.

Следва
 

Надниците у нас - най-ниски в ЕС

автор:Дума

visibility 209

/ брой: 60

Парното може да поевтинее символично от 1 юли

автор:Дума

visibility 199

/ брой: 60

32 лв. за килограм агнешко, цената още ще расте

автор:Дума

visibility 187

/ брой: 60

"Български пощи" ще изплаща пенсии още поне 5 години

автор:Дума

visibility 201

/ брой: 60

Над 780 милиона души гладуват

автор:Дума

visibility 176

/ брой: 60

100 тона пластмаса във водите на Дунав

автор:Дума

visibility 182

/ брой: 60

Правозащитници възмутени от САЩ

автор:Дума

visibility 181

/ брой: 60

Гърция най-бедна в ЕС след България

автор:Дума

visibility 203

/ брой: 60

Под прага на унижението

автор:Ина Михайлова

visibility 202

/ брой: 60

Бумеранг с еврото

visibility 195

/ брой: 60

Щети за милиарди

автор:Нора Стоичкова

visibility 205

/ брой: 60

Надвисна риск от конституционна криза

visibility 165

/ брой: 60

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ