Едно към едно
Бюджетни политики 2018
Икономика, доходи, справедливост
Документ, приет от 49-ия конгрес на БСП
/ брой: 218
(продължение от миналия брой)
ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ
Ние предлагаме допълнителните средства за здравеопазване спрямо 2017 г. да са в размер на 985,2 млн. лв.
Спешно изработване и въвеждане на Национална здравна карта, която да отговаря на обективните нужди на населението от медицинско обслужване.
Създаване на електронно досие и електронна рецепта на пациента.
Премахване на статута на държавните и общинските лечебни заведения като търговски дружества. За тази цел предвиждаме увеличаване на средствата за здравеопазване с 500 млн. лв. за покриване на задълженията им. За нас здравето не е стока! С тази мярка очакваме:
o Водеща роля на държавата и общините за запазване на съществуващите държавни и общински лечебни заведения за болнична помощ;
o Гарантиран достъп до навременно и качествено здравеопазване;
o Повишени отговорности на МЗ за внедряване на съвременни диагностични и лечебни технологии и модернизация на сградния фонд на болниците;
o Възможност за по-ефективен контрол и отчетност на лечебните заведения.
o Заплащане труда на медицинските специалисти според тяхната компетентност и индивидуален принос.
ОБРАЗОВАНИЕ И НАУКА
Допълнителните средства за образование спрямо 2017 г. са в размер на 810 млн. лв., а тези за наука са увеличени 2 пъти. 150 млн. лв. в раздел "общи държавни служби" са средствата за БАН. 80 млн. лв. са допълнителните средства за държавните висши училища.
С увеличение на средствата за образование целим: преодоляване на срива в грамотността; преодоляване на кризата във висшето образование; по-високо качество на образованието и развитието на връзката му с науката и с модерната икономика.
С увеличение на средствата за наука целим: спасителни мерки за науката в България и възстановяване на ролята й в икономиката и в управлението; създаване на условия за формиране на ново поколение учени.
Ключови мерки:
o Отказ от принципа "Парите следват ученика". Отказ от публично финансиране на частните училища. Това ще подкрепи развитието и модернизирането на мрежата от държавни и общински детски градини, училища и центрове за личностно развитие.
o Нарастване на учителските заплати с 25%.
o Програма за подкрепа на образованието в обезлюдяващите се райони.
o Стартиране на процедура за преминаване към система на "Един учебник по предмет за клас".
o Държавата поема таксите за обучение на студентите, които остават да работят за определен период в България, и учат по приоритетни направления и защитени специалности в рамките на държавната поръчка.
o Поетапно въвеждане на минимален праг на основно месечно възнаграждение за академичния състав на ДВУ, БАН и ССА, работещ по основен трудов договор и при пълна заетост, както следва:
- за асистент и главен асистент - равняващ се съответно на 2 и 3 минимални работни заплати;
- за доцент и професор - равняващ се съответно на 4 и 5 минимални работни заплати.
o Минимален праг за допълнително трудово възнаграждение за защитена степен доктор (не по-ниско от 70% от МРЗ) и доктор на науките (не по-ниско от 1 МРЗ);
o Целеви програми за подкрепа на научните изследвания за млади учени.
Ще постигнем:
o Намаляване с 2% дела на преждевременно отпадащите от образованието деца;
o Целенасочена подкрепа за дарбите на децата и учениците, на студентите, докторантите и постдокторантите;
o Развитие и модернизиране на общинските и държавните детски градини, училища и центрове за личностно развитие;
o Стабилизиране на научните центрове. Възпиране на емиграцията на научни кадри;
o Развитие и мотивиране на учителите и педагогическите специалисти, преподавателите и изследователите;
o Увеличаване на приноса на науката в България за обществото и икономиката.
РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА
За преодоляване на дълбоките регионални диспропорции, водещи до социално неравенство, миграция и задълбочаване на демографската криза, са необходими конкретни мерки, за които допълнително ще отделим 306 млн. лв.:
o Създаване на фонд "Регионално развитие" към МРРБ, предназначен за най-бедните и изостаналите региони в България. Средствата по фонда ще възлизат на 100 млн. лв. годишно и ще бъдат предназначени за изграждане и поддържане на пътната инфраструктура, финансиране на транспорт, учебни и лечебни заведения.
o Създаване на фонд "Индустрия" към Министерството на икономиката, с капитал от 100 млн. лв. Фондът ще осигури държавна подкрепа чрез дялово финансиране и изграждане на нови предприятия, преимуществено в регионите с изостанало икономическо развитие.
o В резултат на увеличените приходни средства за 2018 г. ще постигнем следните резултати:
- прекратяване порочната практика да се прехвърлят отговорности на общините без финансово обезпечаване;
- осигуряване на финансово обезпечаване за по-качествено образование и здравеопазване в малките населени места;
- подобряване на условията и жизнената среда в общините с ремонтиране на съществуващата и изграждане на нова инфраструктура - пътища, улици, ВиК, осветление и др.;
- преодоляване на изоставането на възнагражденията на общинската администрация;
- осигуряване на по-широк достъп на гражданите до обществените трапезарии и социалния патронаж.
ЗЕМЕДЕЛИЕ
Предлагаме допълнителни средства в бюджета на МЗХ в размер на 75 млн. лв.
За Селскостопанската академия средствата да са 60 млн. лв., разпределени, както следва:
o 25 млн. лв. за издръжка и подобряване на материалната база;
o 35 млн. лв. за приложна наука в т. ч.:
- Програма за внедряване на иновации в земеделието - 10 млн. лв.;
- Програма за подобряване на развъдната и селекционната дейност при кравите и овцете, с цел увеличаване на прираста и млеконадоя - 10 млн. лв.;
- Програма за развитие на "прецизното" земеделие - 5 млн. лв.;
- Програма за научни изследвания, посветени на развитие и опазване на горите - 10 млн.лв.
Предлагаме увеличаване с 8 млн. лв. на средствата за борба с градушките и създаване на "Фонд за внедряване на научните изследвания в земеделието" с бюджет
7 млн. лв. годишно, чрез който държавата допълнително да стимулира земеделските производители (с 3,5 лв. на един дка), които прилагат постиженията на българската земеделска наука, като:
- използват произведен в научните институти на ССА посевен материал;
- отглеждат български породи животни и използват разработен в нашите научни институти семенен материал;
- прилагат разработени в българските научни институти иновативни техники за прецизно земеделие.
ТУРИЗЪМ
По отношение на туризма предлагаме пакет от мерки за удължаване на туристическия сезон с повече и по-разнообразни събития и стимулираме вътрешния туризъм. Сред тях са:
- Подобряване функционирането на СПА сектора и насърчаване на неговото развитие чрез инвестиционна подкрепа на 111 общини с регистрирани минерални извори. Средства за развитие на инфраструктурата в размер на 15 млн. лв.;
- Стимулиране на посещенията извън сезона чрез туристически ваучери по следната схема на финансиране: Държавата дава на всеки турист с резервация над 4 нощувки ваучер, който покрива такси за посещение и екскурзии до национални туристически обекти, билети за изложения и фестивали и др. културни прояви. Бюджетът на тази програма е 15 млн. лв. годишно. Програмата ще обхване 300 000 души в месеците извън активния сезон.
Въвеждане на ваучерна система при работодателите - всеки работодател може да даде ваучер за почивка - 7 дни (до 400 лв.), подобно на ваучерите за храна. Като работникът може да го ползва по всяко време на територията на България във всеки хотел, който работи с операторите на ваучери. Мярката е насочена към удължаване на туристическия сезон и подкрепа на българския туризъм.
Създаване на грантова схема към Министерство на туризма, чиято цел е да създава и подобрява условията за развитие на спортния туризъм в страната. Бюджетът на тази схема е 20 млн. лв. годишно, с които се финансират спортни събития.
ТРАНСПОРТ И СЪОБЩЕНИЯ
В областта на транспорта и съобщенията вследствие политиките през последните години продължава влошаването на транспортните и съобщителните услуги в провинцията и селските райони за сметка на София. Железопътният транспорт, въпреки направените инвестиции в него, не показва признаци на съживяване. Кризата в БДЖ продължава. Големите инфраструктурни проекти по ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" четвърта година не започват и закъсняват с усвояване на предвидените за тях средства
- официално са обявени за рискови. Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията провежда самоцелна концесионна политика.
С нашите алтернативни бюджетни политики в транспорта и съобщенията ще реализираме:
- Ускоряване реализацията на инфраструктурните проекти с цел качественото и срочното им приключване;
- Съживяване на железопътния транспорт и неговата конкурентоспособност;
- Подобряване транспортното и съобщителното обслужване в селските райони на страната;
- Запазване на Летище София като държавен летищен оператор.
Приоритетни оперативни цели, които поставяме с алтернативния Бюджет 2018:
o 2018 година да не бъде "нулева" за големите инфраструктурни проекти АМ "Струма" Лот3.2 и "Модернизацията на жп линията София - Пловдив"- и двата на стойност по 1,2 милиарда лева. Предлагаме увеличение на капиталовия трансфер на бенефициентите Агенция "Пътна инфраструктура" и Национална компания "Железопътна инфраструктура" с цел подготовка и започване реално изпълнение на проектите през 2018 г. Очакван резултат: гарантирано завършване на проектите в установения срок, отпадането им като рискови и предотвратяване на възможната санкция "финансова корекция" за стойността на целия проект.
Следва