До 45% стигал сивият сектор в производството на мляко
Една нищожна част от сивата икономика е излязла на светло, заяви шефът на Асоциацията на млекопреработвателите Димитър Зоров
/ брой: 189
"Производството и добивът на мляко в България е около 1 млн. литра годишно. Това, което беше декларирано за 2016 г., е около 520-530 хил. тона. Това ще рече, че около 45% е в сивия сектор", заяви вчера пред БНТ председателят на Асоциацията на мекопреработвателите в България Димитър Зоров, който оглавява и Националния съюз на говедовъдите.
Според доц. Божидар Иванов от Центъра за икономически изследвания в селското стопанство около 50% от млякото стига официално до мандрите. Къде се губят останалите 50%, е другият въпрос, който и ние си задаваме, заяви експертът. "Една много голяма част около 15-20% от млякото, което се произвежда, се произвежда в малки стопанства. Една много голяма част от това мляко остава именно в тях. Това не може да се нарече сив сектор, защото това остава за домашни нужди на самите производители. Около 20% е сивият сектор, не е чак толкова фрапиращо като цифри", заяви Иванов.
Като казваме сив сектор, това са малки стопанства, това са много хора, които си предлагат директно млякото по пазарите, обясни Зоров. "Продават млякото си без документи на предприятия. Истината е, че когато това, което виждате вие в магазина като краен продукт и цена, по-малко от половината отива в джоба на преработвателя и много по-малко в джоба на производителя. Всичко друго са данъци, надценки, печалби на търговците и т. н.", заяви Зоров. По неговите думи една нищожна част от сивата икономика е излязла на светло заради това, че правителството предприе мерки да бъде обвързано субсидирането на глава животно с доказване на производство на литър мляко и това е причината. Не че са произведени и са създадени нови стопанства, както виждате в световен мащаб - намалява интересът към този бранш.
По данни на Държавната комисия по стоковите борси и тържища през август маслото е поскъпнало с 43%, кашкавалът - с 9%, сиренето - с 8%, а млякото (прясно и кисело) - средно с 3% за година. Причините били увеличените изкупни цени в Европейския съюз, завишеното потребление на шоколад и поведението на потребителите - европейците все повече предпочитат натурални продукти, а не изкуствени добавки.
"В ЕС повишението на цената на маслото е 84%, така че може да сме доволни, че е само 45%", заяви доц. Иванов.
Според експертите от комисията по стоковите борси и тържища цената на тези продукти ще пада леко през следващите месеци, докато достигне нормалните си стойности. Но по данни на Центъра за анализи на селското стопанство за последните десет годни има осезаем спад в производството на мляко - от 16 на 8,8 процента, като млечните стопанства са намалели драстично за тези години. Основен проблем в отрасъла си остава ниската изкупна цена на млякото.