28 Март 2024четвъртък10:56 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Мнение

Политиката е нещо чудесно, ако не бяха политиците

Кога суверенът ще си делегира правата, че той е, който се разпорежда в държавата

/ брой: 188

автор:Славчо Кънчев

visibility 1386


"Мъртвото се носи по реката. Само живото може да се движи против течението."
Гилбърт Кийт Честертън (1874-1936 г.) - английски писател


Изминали са само няколко месеца от освобождението на България от турско робство. Моля за прошка госпожите и господата, надарени с витиевато дар слово и способност за осмотично дефиниране на обществено-политически модели чрез решетъчната оценъчна система. И за които госпожи и господа фактите отпътуват, опънали платна над девиза "Ако фактите са против твърдението за турско управление в България чрез присъствие на съответния управленски апарат, чиито действия имат единствено административен характер и нямат нищо общо с превръщането на българите в робско население, то толкова по-зле за фактите".
И така, само няколко месеца след края на Руско-турската война в Княжество България започват препирните (наричани понастоящем "дискусии") какъв модел на държавно управление да има новоосвободената държава, които продължават и няколко години по-късно.

В годините след Освобождението

през 1878 г. на най-голяма популярност се радват два образеца - белгийският и швейцарският. Анабл Оден, френският археолог и историк (1899-1990 г.), заключава: "Швейцария има, както е известно, по своите географски и социални условия, много прилики с България и твърде естествено е, че мнозина български патриоти се питат дали върху тая сходна географска и социална основа не би било възможно да се издигне една политическа сграда все тъй сходна, вместо да се пренасят с големи разноски из други страни сложни учреждения".
Идеята намира привърженици и сред българските патриоти поради уважението, което те питаят към култивирането в продължение на векове швейцарско самосъзнание. Тяхната първа, основополагаща проява е през 1291 г., когато представители на три териториално обособени самоуправляващи се общности в долините около Алпите - Швиц (от чието наименование произлязло наименованието на страната), Ури и Нидвалден, подписват Федералния акт. Предполагаемата дата на неговото подписване - 1 август, е обявена за национален празник. Българските общественици патриоти още преди Освобождението са били запознати в една или друга степен с героичната борба на швейцарския народ за самостоятелна държава. Както и с проявите на швейцарското самосъзнание, чието присъствие е както в историята, така и в организацията на всекидневието на обикновения човек или на институционално ниво.
Руският публицист, обществен деятел и лекар Данаил Самойлович Пасманик (1809-1930 г.), живял в България и творил под литературния псевдоним П. Деборов, пише: "Тук няма пасивна маса, която сляпо да върви подир своя главатар. Всяка отделна личност се подвергва на най-строга критика и действа само в съгласие с масата, която съзнателно приема участие в обществения живот".
Но подобен стереотип на обществено-политическо съзнание не би могъл да хармонира с установената чак до 9 IХ 1944 г. (реално) монархическа система за държавно управление.

Сходство можем да открием

и в ситуацията в Народна република България до 10 ноември 1989 г. Алинея 2 на чл. 1 от раздела "Обществено-политическо устройство" постановява: "Ръководна сила в обществото и държавата е Българската комунистическа партия". Макар и приет чрез всенароден референдум през 1971 г., основният закон, наследил т. нар. "Димитровска конституция", съвсем затваря шлюза за участие на суверена пряко в законотворчеството. Неговият член 143, ал. 1 гласи: "Приемането на нова Конституция и изменението на действащата Конституция става по предложение на Държавния съвет, правителството или най-малко на една четвърт от народните представители". Като ал. 3 на същия член определя, че нова конституция или изменение на действащата конституция са приети, ако за тях са гласували две трети от всички народни представители.
Периодът на т. нар. "преход" след 10 ноември 1989 г. досега не донесе нищо принципно ново на българските граждани по отношение както на тяхното непосредствено (пряко) участие в управлението, така и по отношение на контрола върху лицата, на които суверенът е делегирал (пряко или непряко - в изпълнителната власт и в съдебната сфера) властови пълномощия.
Е, политиката е нещо чудесно, ако не бяха политиците!
Още през 1962 г. видният германски учен Юрген Хабермас в своята монография "Структурни изменения на публичността" защитава тезата, че неадминистрираното обществено взаимодействие е необходима основа на истинската демокрация. Хабермас защищава схващането, че законодателната власт трябва да е възприемчива към нормите, които се появяват вследствие на гражданските взаимодействия в сферата на публичността, тоест да се легитимират като реализатор на волята на суверена.
Всъщност това е основната тъкан в идеята за демократично управление: ако човешките същества взаимодействат без идваща отгоре техническа или корпоративна помощ, те автоматично ще стигнат до едно всеобщо и обвързващо разбиране за универсално валидни закони и вследствие на това ще възложат на своите политически институции прякото представяне на тези закони.
Но срещу тази конструкция за държавно управление действа активно (псевдо)елитът не само за да запази, но и за да разшири своите облаги (материални и психологически) от участието си в държавното управление. Особено материалните облаги - във и извън рамките на закона.
Затова и хвърлят къчове срещу всяка реално действаща мярка, която би могла да играе превантивна и/или санкционираща роля при извършването на тайни договорки и изплащане на комисиони при провеждането на тръжни процедури, финансиране с публични средства.

Един такъв резултатен инструмент

е системата APAHNE. Тя проследява финансовите потоци при тръжни процедури, като дава възможност чрез специализиран анализ да бъдат засичани закононарушения. По-нататък задачата за разкриване на престъпленията, свързани с процеса за провеждане на тръжните процедури и възлагането на изпълнението, минава в компетентността на правоприлагащите органи.
Системата APAHNE обаче не е въведена в България. Използвана е в Европейския съюз, но не и у нас. Защо ли? Понеже е много вредна. За кого ли? За ръководството на управляващата партия ГЕРБ, която е много добре информирана за съществуването и за потенциала на APAHNE.
Асоциацията за борба против корупцията в България внесе официално предложение до Бойко Борисов да бъде въведен специален софтуер, използван от американското правителство, за разкриване на тайни договорки и/или скрити комисиони (подкупи) при извършване на тръжни процедури. Използването на този софтуер би могло да има както превантивен характер, така и да спомогне за разкриването на закононарушения при извършените досега тръжни процедури.
Едно друго много успешно средство, използвано също от американското правителство за разкриване на тайни договорки и/или скрити комисиони при тръжни процедури, е автоматизираният одит. Пример за успешно приложение на тази напреднала компютърна технология е използването й от министерствата на транспорта и правосъдието на Съединените щати в проведеното от тях общо разследване на търговете за изграждане на магистрали. С помощта на компютри двете американски институции проверяват моделите на предлагане на оферти, което довежда до предявяване на 188 обвинения, 134 присъди и глоби в размер на 17 милиона щатски долара.
Тази методика Асоциацията за борба против корупцията в България също предложи на Бойко Борисов, за да направи в качеството си на ръководител на изпълнителната власт и на основание на неговите правомощия, определени в Конституцията на Република България, предложение за промяна в Закона за обществените поръчки, за да бъде противодействано на закононарушенията при провеждане на тръжни процедури за обществени поръчки.
Цялата логорея на лицето Б. Б. (Борисов, Бойко), че почти е обзет от обсесия да се бори с корупцията в България, е като поклащането вляво-вдясно на изправената кобра преди скок - служи за хипнотизиране на бъдещата жертва.

Коя е жертвата ли? Ти и аз!

Ето защо е дошло време българският народ да си самоиздаде мандамус. С този термин, означаващ на латински език "ние заповядваме", било назовавано разпореждането, с което е нареждано да бъдат възстановени правата на дадено лице. Мандамус бил издаван след удостоверяване, че всички други легални средства за достигане на целта са изчерпани и не са дали резултат.
Моето категорично мнение е, че досега изпробваните средства от страна на българския суверен в годините на т. нар. "преход" за постигане на социална справедливост не са дали очаквания от него благоприятен (за суверена, а не за псевдоелита) резултат.
Какво следва ли? Суверенът е на ход!

* Авторът е председател на УС на Асоциацията за борба против корупцията в България.

Летният сезон тръгва с 10-15% по-високи цени

автор:Дума

visibility 435

/ брой: 58

Цената на яйцата гони световен рекорд

автор:Дума

visibility 428

/ брой: 58

Париж готов на война с Русия за Одеса

автор:Дума

visibility 557

/ брой: 58

ВМРО-ДПМНЕ отлага промените в конституцията

автор:Дума

visibility 433

/ брой: 58

Евросъюзът отстъпва пред фермерите

автор:Дума

visibility 426

/ брой: 58

Накратко

автор:Дума

visibility 399

/ брой: 58

Десница по дьо Сад

автор:Александър Симов

visibility 459

/ брой: 58

Обирът на руските активи

автор:Юри Михалков

visibility 510

/ брой: 58

Особена порода

visibility 447

/ брой: 58

Престъпен интерес на ЕС

автор:Юри Михалков

visibility 614

/ брой: 58

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ