23 Април 2024вторник18:46 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Интервю

Полк. о.р. Иван Иванов:

Армията се нуждае от спешна реанимация

Сектор "Отбрана" не е приоритет в политиката, провеждана от трите правителства на ГЕРБ, твърди председателят на Управителния съвет на Конфедерацията на обществените организации от сигурността

/ брой: 177

автор:Юлия Кулинска

visibility 48

Иван Иванов е завършил Висшето военно артилерийско училище в Шумен. Има квалификация "инженер по електронни изчислителни системи". Завършил е ВА "Г.С.Раковски" с отличие. Той е първият български офицер, завършил висшия курс за ръководни кадри в Колежа по отбрана на НАТО в Рим. Заемал е ръководни длъжности в реални бойни мисии. От 2009 до 2012 г. е директор на дирекция "Човешки ресурси" в Министерството на отбраната. През 2012 г. подава оставка заради несъгласие с провежданата политика от тогавашното ръководство на МО. В периода 2013-2014 г. е зам.-министър на отбраната. Сега е Председател на Управителния съвет на Конфедерацията на обществените организации от сигурността и отбраната (КООСО).

 "Модернизацията на въоръжените сили засега има само пожелателен характер"

- Господин полковник, какви са рисковете и заплахите за националната ни сигурност?
- С всеки изминал ден и час светът се променя, и то за съжаление не към добро. Отношенията между САЩ и Русия са изострени както никога досега след края на Студената война. Предизвикателствата към Стара Европа нарастват с главоломна бързина. Великобритания е в режим на отделяне от ЕС. Бежанските вълни, породени от въоръжените конфликти в Сирия и Ирак, не стихват. За терористичната зараза все още не е намерена ваксина и е на път тя да се прерасне в пандемия. Събитията в съседна Турция също генерират нестабилност и рискове. Конфликтът Русия-Украйна едва ли ще бъде решен скоро. Косвено или пряко тези тревожни промени увеличават предизвикателствата за сигурността и у нас. Стратегическата среда за сигурност се усложнява и от нелегалните трафици на хора, наркотици и оръжие. Нови измерения бележат киберпрестъпността и фалшивите новини. Негативно влияние оказват и корупцията по високите етажи на властта, злоупотребите с публични финанси, неефективността при управление на евросредства, нарастващата битова престъпност, демографският срив, влошеният здравен статус на сънародниците ни, фалшифицирането на българската история, нискокачественото образование, изтичането на квалифицирана работна ръка. Списъкът може да бъде продължен с липсата на адекватна политика спрямо българите в чужбина, провалените усилия за интеграция на ромите, самоизолацията на БПЦ, социалната несигурност, влошената екологична картина и др.
- На този фон как бихте характеризирали състоянието на отбраната?
- За съжаление сектор "Отбрана" отдавна не е приоритет в политиката, провеждана от трите правителства на ГЕРБ. Той се нуждае от спешна реанимация и всяко забавяне може да има фатални последици за националната ни сигурност. Това състояние, съчетано с липсата на финансови средства и неефективно ръководство на Въоръжените сили (ВС), доведе до снижаване на техните способности и което е по-опасно - до продължаваща низходяща тенденция на този процес. Причините за това са много. Политическите уволнения на компетентни и опитни кадри и замяната им със "свои хора" без необходимата професионална квалификация, удря директно върху административния и експертен капацитет на министерството. Продължава тенденцията за дублиране на дейности при дирекциите "Отбранителна политика" и "Стратегическо планиране", както и при дирекциите "Планиране, програмиране и бюджет" и "Логистика". Подготовката на войските и щабовете е съпътствана от много условности. Модернизацията на ВС засега има само пожелателен характер. Налице са  сериозни пропуски в нормативната уредба и в организационната структура, което води до неефективното използване на човешките и финансовите ресурси. Прекомерната централизация на системата за управление на отбраната доведе до пълна зависимост на функционирането на МО и ВС от капацитета и волята на министъра на отбраната. Поради неправилно разбиране и нежелание идеята за интегрирано МО беше реализирана половинчато. Резултатът е пасивно изчакване и отсъствие на инициатива от страна на администрацията, която не разработва и не провежда политики в областта на отбраната. Тази функция е съсредоточена в министъра, а той сам не е в състояние да я изпълнява.
- Как според вас стои въпросът с военната експертиза при вземане на решения от военния министър?
- Използването на военната експертиза е силно занижено. Началникът на отбраната и щабът на отбраната са лишени от възможността да участват активно в процеса на вземане на решения и са превърнати в безропотни изпълнители на волята на министъра. Лишаването на военните експерти от възможността да проявяват инициатива, компетентност и професионални умения демотивира и обезличава командния състав на армията.
- Каква е картината при осигуряването на въоръжените ни сили с хора, въоръжение и техника? 
- Въоръжението и техниката са стари. Основаната им бойна машина БТР-60ПБ е на въоръжение от 60 г. на миналия век. И ако е частично пригодна за участие в някои мисии, то тя е абсолютно непригодна за водене на бойни действия в един съвременен въоръжен конфликт. Танк Т-72 също чукна 43 г. от началото на произвеждането си. В момента на министъра на отбраната е предложен проект за закупуване на нови бойни бронирани машини. Под въпрос е обаче реализацията му, като се има предвид икономическото състояние на страната и ниския приоритет на сектор "Отбрана" в плановете на правителството. Важно е да се знае, че становището на КООСО е, че българският Военнопромишлен комплекс пряко трябва да участва в модернизацията на БА. Това ще увеличи работните места и ще се влеят пари в бюджета.
Некомплектът от личен състав във ВС е  около 22% от необходимото, като за някои формирования числото нараства до 50%. Липсват материали и консумативи за провеждане на нормален учебен процес. Перманентен е дефицитът на резервни части за техниката. Състоянието й силно затруднява формированията при изпълняваните от тях задачи и поражда напрежение във все по-демотивиращия се команден състав. Казармено-битовият фонд в повечето случаи не отговаря на изискванията. Учебният процес е неефективен и се провежда при занижени критерии. Занемарени са основополагащите за сухопътните войски тактическа, бойна, физическа и строева подготовка. Кадровият дефицит и технологичната изостаналост подлагат на съмнение възможностите за изпълнение на поверените мисии и задачи. Контролът от висшестоящите щабове и МО е занижен. Инспекторатът на МО в този си вид е неефективен.
- Какво е състоянието на Военновъздушните и Военноморските ни сили?
- И при тях съществуват подобни проблеми. Първата задача, възложена на ВВС по мисия "Отбрана", е наблюдение, контрол и защита на въздушното пространство в рамките на интегрираната система за противовъздушна и противоракетна отбрана на НАТО. Тази задача те изпълняват с цената на множество нарушения на нормалните практики за поддръжка на авиационната и радиолокационната техника, както и за сметка на свръхнатоварването на летателния и инженерно-техническия състав. Налице е драстичен дисбаланс в бюджета на МО, който ощетява ВВС, защото те са най-ресурсоемки. Това води до нисък нальот, недостатъчна техническа поддръжка и заплаха за живота на пилотите. При тази ненормална обстановка острият недостиг на ресурси може да доведе до невъзможност за поддържане на авиобазите "Граф Игнатиево" и "Безмер". Подобно е положението и във ВМС. Организационната им структура не съответства на мисиите и задачите, които изпълняват, което налага преструктуриране им. При тях е по-голям недостигът на офицери, около 16%. Те също се нуждаят от спешна модернизация на наличните бойни кораби.
- Какво трябва да се направи?
- Разработената от експертите на КООСО "Визия за възстановяване на способностите на Въоръжените сили" дава отговорите. Необходимо е разработването на нов Закон за отбраната с отчитане на потребностите на ВС. В него трябва да се въведе изискването политиките, провеждани от МО, да се формулират, провеждат и отчитат от дирекциите. Да се въведе задължително изискване цивилните служители в МО и щабовете на ВС да притежават необходимата квалификация и компетентност в областта на сигурността и отбраната. Да се изгради система за привличане, набиране, подготовка и задържане на личния състав. Да се засили вниманието върху дисциплината, изпълнението на заповедите и най-вече върху контрола във всички сфери на МО и ВС.
- Изяснете и някои от другите акценти в тази визия?
- На всяка цена трябва да бъде извършен стратегически преглед на структурите на ВС, както и да се допълнят функциите на Инспектората на МО, за да се превърне той в главен орган за проверка боеготовността на щабовете и военните формирования. Във визията е заложено още разработване на нови доктрини на видовете ВС с включване на функции относно борбата с тероризма и охраната на границата, както и коригиране на Националната отбранителна стратегия, Програмата за развитие на ВС до 2020 г. и на Плана за развитие на ВС.
Според направената от нас експертна оценка към момента е наложително да бъде извършен преглед на формированията за видовете осигурявания, завършване на проекта за придобиване на нова бойна машина на пехотата, увеличаване броя на тактическите учения с бойни стрелби, на занятията по специална, физическа и огнева подготовка и на средствата в бюджета на ВВС. Предвижда се също да стартира реализирането на проектите за поддръжка на летателната годност на изтребителите МИГ-29, ремонт и поддръжка на щурмовите самолети СУ-25, L-410 и вертолетите Ми-17.
Налага се и извършването на преглед на структурите на ВМС, за да бъдат оптимизирани и приведени в съответствие с мисията на флота.   
Във визията се предвиждат стимули за привличане и устойчиво кариерно развитие на онези, които желаят да се влеят в редиците на армията и да се посветят на военната професия. По отношение на социалните придобивки нашето становище е, че досегашният ред за пенсиониране и получаване на 20 брутни заплати, както и съществуващите социални придобивки на пенсионираните военни, военнопострадалите и военноинвалидите трябва да бъдат запазени. Набелязани са стъпки и за увеличаване, а по-късно и за премахване на тавана на получаваните пенсии, както и за безплатен достъп за преглед, лечение  и рехабилитация във военните болници и санаториуми на служещите в постоянния резерв и на пенсионираните военнослужещи и членовете на техните семейства. Предвижда се и изготвяне на нов Закон за резерва.

 

Великденската трапеза поскъпва

автор:Дума

visibility 299

/ брой: 77

Рязкото застудяване удари реколтата от череши

автор:Дума

visibility 325

/ брой: 77

Когато ни свърши руския петрол, бензинът поскъпва

автор:Дума

visibility 306

/ брой: 77

България в еврозоната - по-реалистично е през 2026 г.

автор:Дума

visibility 274

/ брой: 77

Агнешкото в Гърция 10 евро за килограм

автор:Дума

visibility 241

/ брой: 77

Баските сепаратисти с исторически успех

автор:Дума

visibility 313

/ брой: 77

Иран запазва строгия контрол върху дрехите

автор:Дума

visibility 304

/ брой: 77

Извращения

автор:Александър Симов

visibility 317

/ брой: 77

Диверсификация

автор:Мая Йовановска

visibility 294

/ брой: 77

За 10-те постижения след Десети

visibility 285

/ брой: 77

НА ВТОРО ЧЕТЕНЕ И ГЛЕДАНЕ

автор:Лозан Такев

visibility 314

/ брой: 77

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ