От редактора
Експериментът образование
/ брой: 156
През последните години какви ли опити не се направиха да се реформира и образованието у нас. Обаче ефектът е нулев: децата ни стават все по-неграмотни и невъзпитани. И тук не са необходими никакви статистики, това е реалността, с която се сблъскват ежедневно преподавателите в училище.
Пиша тези редове след поредните необмислени предложения, които бяха направени от Министерството на образованието преди месец и които, слава богу, бяха оттеглени, като например да се увеличи учебната година, да се почва от 1 септември и т.н. Предложения, които показват обърканост и безсилие.
Не в продължителността на учебната година е проблемът. И не е само един.
Образователната система не съществува сама по себе си. Нейните проблеми са част от проблемите в държавата ни.
Нашите деца не са мотивирани да учат. И това ще се промени, само ако няма сива икономика и степента на образование определя и трудовото ти възнаграждение.
Нашите деца растат все по-брутални и неуправляеми. Това ще бъде така, докато изконните човешки морални принципи и норми не станат водещи в обществото. В училище ни учат едно, а в живота е друго, казват учениците. Но животът е такъв, какъвто ние си го направим. Затова е важно не да променяме образователната система, а да подкрепим училището и да възпитаваме в истински ценности.
Разбира се, най-лесно е неудачите във възпитанието и образованието да се стоварят на главата на учителя. Факт е, че много малко млади хора избират за своя учителската професия. Причините са различни, но най-вече ниското заплащане, големият стрес и все по-трудните ученици.
Според мен учителят има мисия да бъде творец. Реалността обаче е друга. Учителите са превърнати в писарушки, които трябва да попълват с часове купища излишна документация и да отчитат някакви показатели, вместо да се концентрират върху преподавателската си работа и да търсят път към сърцето на ученика чрез силата на въображението. Това така и не успяха да разберат чиновниците във висшестоящите институции.
Промените, които бяха наложени силово, без съобразяване с мнението на учителите, не решават, а само задълбочават проблемите. Не само в образованието, но и в обществото.
Образованието не е експеримент. Днес да вземем оттук, утре - оттам. От такива експерименти страдат децата ни.
Защото те не трябва да се нагаждат към обществото, а един ден да поискат сами да го променят съобразно изконните човешки морални норми.