28 Март 2024четвъртък11:34 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Интервю

Георги Търновалийски:

Предложенията за ограничаване на плащанията в брой са лобистки

Тези рестрикции ще тласкат българските граждани и бизнеса към сивата икономика, заявява депутатът от "БСП за България"

/ брой: 120

автор:Мая Йовановска

visibility 1407

ГЕОРГИ ТЪРНОВАЛИЙСКИ е роден на 24 юли 1963 г. в град Раковски. Завършил е Търговската гимназия, а после икономика във ВИНС - Варна. Работил е няколко години като икономист в КЦМ. Още от основаването на данъчната администрация през 1991 г. работи в нейните структури, а през 2006 г. става директор на НАП в Пловдив. В периода 2010-2011 г. е заместник-кмет по евроинтеграцията и социалната политика в Пловдив. От октомври 2013 до май 2014 г. е зам. изпълнителен директор на НАП. През юни 2014 г. заема поста зам.-министър на финансите в правителството на Пламен Орешарски. Депутат в 43-то и 44-то Народно събрание от БСП. Заместник-председател е на Комисията по бюджет и финанси и член на Комисията за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата в НС.

"Това, че администрацията показва немощ, не означава, че трябва да бъдат наказани всички български граждани"



- Господин Търновалийски, има нов опит да бъдат ограничени плащанията в брой, и то до изключително нисък таван от 1000 лв.
- Това е поредният опит да бъдат ограничени кешовите плащания. За трети път се внася такова предложение. Но този път прагът е драстичен уж с опит да има, да го наречем, данъчен календар с поетапни намаления. Ние ще бъдем категорично против. Смятам, че здравомислещите хора също ще бъдат против. Ограничението на кешовите разплащания няма да доведе до така мотивираните в този законопроект борба със сивата икономика и подобряване на приходите, защото щели да се ограничат разплащанията, които не се отчитат през касовите апарати. Тези ограничения, когато са въвеждани през годините, никога не са довели до повишаване на отчитаните обороти. Това, че администрацията показва административна немощ да се справи, не означава, че трябва да бъдат наказани всички български граждани. Защо не трябва да се въвежда? Защото се направиха всички ограничения - задължително въвеждане на касови апарати, всяка сделка да бъде отчитана, огромна администрация, която да следи това, предаване информацията по електронен път на всяка една сделка чрез връзка с НАП. Явно всичко това, въпреки огромните инвестиции, не даде резултат и сега искат рестрикции, и то толкова тежки.
- Ако бъде въведен този праг от 1000 лв., какво очаквате?
- Давам пример. Какво ще стане с тези български граждани, които произвеждат селскостопанска продукция и реализират 6-7-10 хил. лева оборот от продажбата на тази продукция? И това е доходът им за годината. Те трябва да внесат тези средства в банка. За да стане това, трябва да си открият сметка. Това е разход. За да обслужват тази банкова сметка - отново разход. За внасяне, за броене на тези пари - пак разход. За да изтеглят тези пари - нов разход. Всичко това ми дава основание да смятам, че тези предложения за ограничаване на плащанията в брой са не толкова от грижа за справяне със сивата икономика, защото това не е лост за тази борба, а са по-скоро лобистки текстове, за да се услужи на българските банки, които печелят единствено и само от тези комисиони. А не от това, че предлагат ресурс на българския бизнес. Знаете, че в момента банките предлагат много ниски лихвени нива по спестяванията, стигащи почти до нулеви. Това е също начин за натиск върху доходите на българските граждани, които имат пари, да ги вложат в банките.
- Дадохте пример със земеделските производители, но това ще се отрази на всички български потребители, например при покупката на домакински уреди или телефони.
- Примери могат да се дадат много. Дадох този със земеделските производители, защото техните доходи са кешови по пазарите. Докато тези, които работим на трудови договори, малко по малко през годините започнахме да получаваме възнагражденията си по банкови сметки. Включително така се превеждат социалните плащания, пенсиите, болничните и т.н. Това отново е жест към банките, защото има такси. В законопроекта, в който сега се предлагат изменения на ДОПК (Данъчно-осигурителния процесуален кодекс), има и нещо добро с грижа за малкия и средния бизнес и въобще към бизнеса. Когато се плаща по сметка, която ще бъде открита на НАП в БНБ, няма да има такси. Но това е нещо много малко. И същевременно се прави опит да бъдат наложени тези рестрикции с намаляване на тавана на кешовите плащания. Чрез този неразбираем за мен мотив, че така ще се преборим със сивата икономика. Напротив, така се тласкат българските граждани от малкия и средния бизнес, а и не само от него към сивата икономика. Това ще стане, защото например, когато нещо струва повече от 1000 лв., хората ще бъдат съгласни да им таксуват по-ниска сума, за да го купят в брой, а остатъкът от сумата отива директно в сивата икономика.
- Каква е практиката по отношение на тези прагове в европейските страни и където ги има, толкова ли са ниски, въобще има ли подобни рестрикции?
- Няма рестрикции в такава степен. Обяснението, което се опитаха да дадат от Министерството на финансите, беше, че има такива рестрикции в някои от страните, като обаче те се различават от тези за местните граждани и чужденците. Най-ниски са в Италия. Където първоначално е въведен праг от 1000 евро, но после е повишен на 3000 евро, а за чуждите граждани е 5000 евро. Иначе няма такава практика и такъв опит в Европа да се направят толкова тежки рестрикции като в Италия, където обаче са се отказали. Има много европейски страни, където няма ограничения на разплащанията в брой. Например във Великобритания няма ограничение в разплащанията, ако се плаща в купюри до 50 паунда. В различните страни практиката е различна. Съгласен съм, че трябва да има някакъв контрол и да има ограничение в разплащанията в брой, но не в толкова ниски граници.
- Ние и сега имаме такова ограничение от 10 хил. лв.
- Таванът от 10 хил. лв. е едно поносимо ограничение, искат да го намалят на 5 хил. лв., което е много рестриктивно, но да падне на 1000 лв., мога единствено да го оценя като лобистки текст. Тази промяна се прави единствено и само в услуга на банките.
- Как оценявате факта, че тези предложения не са подложени на обществена дискусия и не е направена оценка за въздействието им?
- В парламентарната Комисия по бюджет и финанси категорично заявих, че "БСП за България" няма да подкрепи този законопроект. Първото, поради което няма да го подкрепим, е именно липсата на обществено обсъждане и оценка на въздействието. Както за ограничаване на плащанията в брой, така и по текстовете в самия зид на ДОПК в чл. 19, касаещи солидарната отговорност, което е една много важна промяна. Но тази промяна трябва внимателно да бъде въведена, разбира се, обсъдена в обществото и съобразена с цялото българско законодателство в това направление. За да не се направят едни текстове набързо, които няма да бъдат работещи и ще създават само трудности на реалния бизнес, а на сивата икономика няма да попречат. На това основание ние сме категорично против промените и ще гласуваме против тях и в пленарната зала. За нашите аргументи дори председателката на бюджетната комисия Менда Стоянова каза: да, така е, но нека приемем промените, защото има важни изисквания по евродиректива и през септември ще търпим санкции. Ние сме съгласни, но ако се оттеглят текстовете, които не са обсъдени и нямат оценка за въздействието. Това, с което сме съгласни, е въвеждането на двете директиви, които са свързани с обмяната на информация между приходните администрации в Европа и банките за разплащанията на чужди фирми в България, техните обороти и въобще информация, която НАП трябва да обменя с другите европейски страни. Това е изискване, което в предния 43-ти парламент не е успяло да бъде разгледано и гласувано. Спорните текстове обаче трябва да бъдат подложени на един сериозен дебат в обществото, да бъде направена реална оценка за въздействието им, за да бъдат извадени минусите и плюсовете. И другият текст, който касае един порок в българското законодателство - възможността, когато един собственик на фирма, която има големи задължения, да може да си продаде фирмата, например на малоимотен или безимотен български гражданин, и по този начин да се отърве. Това въвеждат и е много важно да бъде решен този проблем. Но не трябва той да бъде решаван на парче и набързо.
- Промените обаче минаха на бюджетна комисия...
- Ние единствени гласувахме против. Очаквам, че може би на първо четене като цяло Законът за изменение и допълнение на ДОПК ще мине. Но между двете четения предложението за ограничаване на разплащанията в брой няма да мине. Като очаквам дори и от страна на ГЕРБ да има предложения за промяна. За да не се стига до такава рестрикция, може би ще поискат праг от 5000 лв. от Нова година. А по отношение на този чл. 19 за солидарната отговорност обаче имам притеснения, че дори между двете четения няма да може да се направи достатъчно добър текст, за да се изпълни заложената философия да бъдат ограничени собствениците на губещи фирми, които искат да избегнат плащането на данъци. В момента това, което е предложено, противоречи с Търговския закон и всъщност може да създаде проблеми на добросъвестните фирми.

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 0

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 0

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ