29 Март 2024петък02:46 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

"Бежанците" се насочиха към Италия

Фронтекс: Миграционният натиск е променлив, но не е прекъснал

/ брой: 115

visibility 16

АФП

Мигрантите, които заливат Европа, са променили маршрутите: пресичането между Турция и Гърция е на практика затворено, но все по-голям брой рискуват живота си, за да прекосят Средиземноморието между Либия и Италия.
Процъфтява престъпната индустрия, докато Европейският съюз усъвършенства своята гранична агенция Frontex, за да се опита да контролира масовата миграция.
Фронтекс е едновременно едно добро ченге и лошо ченге, като спасява мигрантите от потънали кораби, но също така отхвърля техните искания в центровете за посрещане, където за тях има риск да бъдат изпратени обратно вкъщи.
Ръководителят на Фронтекс Фабрис Леджери обобщи ситуацията в интервю за АФП.

Кои са мигрантите?

На брега на Гърция има "80 или 100 души, които пристигат всеки ден, докато по-рано имахме 2500 на ден" преди споразумението с Турция, каза Леджери.
Сред тези, които пристигат от Африка през централното Средиземноморие и Либия, чийто брой е нараснал с повече от 40%, повечето идват от Западна Африка. Те са сенегалци, гвинейци, нигерийци. През 2016 г. те възлизат на 180 000 души.
Те са предимно икономически имигранти и включват много млади мъже, но и семейства и млади жени. Нигерийските жени често се експлоатират като проститутки в Европа.
"Не са най-бедните, които напускат, защото трябва да могат да плащат на контрабандистите", каза Леджери.
Според Международната организация по миграция (МОМ) от повече от един милион души, които са дошли в Европа през 2015 г., 850 000 са стигнали до Гърция през Егейско море. Повече от половината идват от Сирия, а повечето от останалите от Афганистан и Ирак.
След споразумение между ЕС и Турция от март 2016 г. общият брой пристигащи в Европа по море се е понижил през тази година на около 363 000, показват данни на МОМ.
Но докато броят на пристигащите в Гърция спадна, числата за пристигащи от Северна Африка започнаха да растат.
До средата на април 2017 г. "36 000 мигранти са пристигнали в Италия от началото на годината, или 43% увеличение спрямо същия период на миналата година", според Фронтекс.

Кои са контрабандистите?


В началото на най-опасната крачка от пътуването през Сахара мигрантите биват транспортирани от номадите туареги или тебу, за които това е традиционна търговска дейност, каза Леджери.
Прекосяването на Средиземно море обаче се ръководи от престъпни мрежи, големи и малки, както и от контрабандисти единаци.
На края на веригата има дребни мошеници, понякога самите мигранти, които стават капитани на малките претоварени лодки, за да плащат за собственото си пресичане според Леджери.
След това има посредници, които събират парите и организират пътуването, но не се качват. Техните шефове са шефовете на мрежата, които "вероятно включват хора, които преди това са работили в полицията" в Либия, каза Леджери.

Колко пари се въртят?


Изготвянето на оценка не е лесно, но според неотдавнашен доклад на правоохранителната агенция на ЕС Европол банди, които контрабандират мигранти към или в рамките на Европа, са инкасирали между 4,7 и 5,7 млрд. евро през 2015 г.
Но тези печалби спаднаха с почти два милиарда евро миналата година.
Основните трафиканти използват парите, спечелени от контрабанда на мигранти, за да предприемат други престъпни дейности, които изискват първоначална инвестиция "било то трафик на наркотици, трафик на оръжия или дори финансиране на тероризъм - не можем да го изключим", каза Леджери.
Тези пари понякога се движат открито чрез фирмата за парични преводи "Уестърн Юниън", особено в Западна Африка. В Източна Африка трафикантите използват по-често "хавала" - неофициална система за плащане, основана на доверие, която е много по-трудно да се проследи от банковите трансфери.

Какви са основните маршрути?

Мигрантите от Западна Африка започват с качването в автобуса, каза Леджери. Територията на Икономическата общност на западноафриканските държави (ECOWAS) е донякъде подобна на безвизовата шенгенска зона, тъй като лицата могат да пътуват свободно в нея за скромна такса от около 20 евро.
След като имигрантите пристигнат в Ниамей, столицата на Нигер, започва незаконната дейност и те трябва да извадят до 150 евро всеки, за да достигнат северната част на страната и либийската граница.
След това идва прекосяването на морето, което може да струва до 1000 евро в зависимост от лодката. Пътуващите единично хора могат например да платят 300 евро за място в надуваема лодка, но тези пътувания са особено рискови.
Източноафриканският маршрут, който започва от Африканския рог и е използван от еритрейците, сомалийците и етиопците, е по-скъп.
Пътуването се организира от национални престъпни банди, които работят заедно, така че например суданска мрежа ще предаде своите клиенти на либийска мрежа на границата.
"Там таксата може да достигне 3000 евро от Африканския рог по целия път до Италия", каза Леджери.

Как се работи за справяне с проблема?

Критичният момент настъпи през 2015 г., когато кризата с имигрантите удари Гърция, принуждавайки Европа да укрепи Фронтекс.
"В началото на 2015 г. можехме да разположим около 300-350 гранични служители в даден момент. Днес ние имаме възможност да разполагаме с 1300-1400 гранични служители наведнъж в няколко области на действие", каза Леджери.
През 2016 г. Европа създаде екип за бързо реагиране от 1500 граничари, които могат да бъдат разгърнати в рамките на пет работни дни, ако е необходимо.
В същото време Фронтекс се стреми да работи срещу течението на мигрантската вълна, за да спре миграционния приток, преди да стигне до Средиземно море. Агенцията наскоро откри офис в Ниамей, за да засили сътрудничеството си с властите в Нигер.
Парадоксално е, че морските спасители стимулират миграцията и са от полза за контрабандистите, които натоварват своите разнебитени лодки с все повече хора, като същевременно уверяват мигрантите, че след като напуснат либийските води, за тях ще бъдат положени грижи.
"Никога не е имало толкова много лодки, които патрулират в Средиземно море, както през 2016 г.... и за съжаление никога не е имало толкова смъртни случаи, най-вероятно 4000 смъртни случая според МОМ", каза Леджери.
Той има послание за всяка страна с потенциални мигранти към Европа: очакваният рай е "лъжа".
"Или ще умреш в Средиземноморието, или ще пристигнете в Европа при изключително плачевни условия. Това не е Ел Дорадо, което контрабандистите описват", каза Леджери.
"Освен това ЕС засилва политиката за връщане, политика за репатриране, така че е налице рискът, че мигрантите губят спестяванията си, за да платят контрабандистите, а в края на пътуването им има самолет, който ги връща обратно в тяхната страна по произход."

Каква е дългосрочната перспектива?

Дори ако голямата криза, която се стовари върху гръцките острови, изглежда е свършила, миграционният натиск на европейските граници не показва признаци на изпаряване.
Геополитическата нестабилност, като конфликта в Сирия или хаоса в Либия и Ирак, ще продължи да води търсещите убежище към Европа. Други ще дойдат поради бедност или по демографски причини.
Докато страните на произход не са в състояние да предложат на обитателите си подходящо качество на живот и подходящи перспективи, "мъжете и жените ще се движат, както винаги са правили в човешката история", каза Леджери.


БГНЕС

Отчайващите условия на живот карат мнозина да се отправят към Европа


БГНЕС

Бежанци не спират да атакуват и Испания. Испанските анклави Сеута и Мелила са входен пункт за множество имигранти от Африка, търсещи път към Европа




Всеки ден морето погребва хора. Отчаяни и обезверени бегълци, които не виждат друг изход, освен да рискуват живота си, доверявайки се на престъпни банди


БГНЕС

Вече мнозина открито предупреждават, че маршрутът от Либия през Средиземно море постепенно се превръща в ново голямо предизвикателство за Европа. И че както навремето остави Гърция на произвола на съдбата, така Европа днес оставя и Италия почти на произвола на съдбата

 

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ