29 Март 2024петък02:33 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

На фокус

16 надежди за по-добър транспорт в София

Столичани са в очакване на разкриването на част от третия метродиаметър през 2019 г.

/ брой: 114

автор:Деси Велева

visibility 1375

Ако сте били наскоро в Берлин или Барселона, няма начин не ви е направила впечатление строгата организация на транспорта. Той е бърз, удобен, способен да ви отведе едва ли не на всяко място в града с минимален риск да се объркате. Това особено важи за метрото, което е лишено от всякаква помпозност, но за сметка на това е практично и бързо. Нещо, което трудно може в момента да се каже, са българската подземна железница, която се строи бавно, мотрисите в нея се движат още по-бавно, а станциите са ненужно широки и високи, строени с грандомански размах и със сигурност глътнали повече средства, отколкото всяка неугледна берлинска спирка. С други думи - подземният ни транспорт е далеч от европейския, но засега бавно се разраства. Това предизвиква надежда за по-лесно придвижване у много столичани, чийто опорни точки са в 16-те бъдещи метростанции.


 С пълна сила в момента в София върви строителството на третия метродиаметър, който в едно не много далечно бъдеще трябва да свърже източната със западната част на града. Ако обаче тепърва редовия гражданин поиска да научи къде ще се разположат точно метростанциите, колко са на брой и каква част от тях са подземни, наземни или естакадни, ще трябва да вложи доста усилия. Периодично кметът Йорданка Фандъкова излиза да се перчи с поредната копка на станция, участък, отворен път, отчет за изразходвани или отпуснати средства за метродиаметъра, но в крайна сметка обобщена информация е изключително трудно да се открие.
През последните години проектът за метрото бе неколкократно променян, от общината се отказаха от някои предложени станции, други влязоха под земята, трети се изместиха вляво, вдясно или в центъра. Спирките варират от 19 до 15 в различни документи, депата са ту едно, ту две. Впоследствие се оказа, че финансирането на част от участъците не е осигурено и реализацията им остава в далечното бъдеще.
Според окончателния вид на одобрената трета линия от метрото неговото трасе ще бъде с дължина от 16 км с 16 метростанции. Строителството му е

 разделено на три етапа

Първият етап започна преди близо година и половина. Той обхваща трасето от бул. "Владимир Вазов" през Орлов мост и НДК до кв. "Красно село". Дължината му е близо 8 км и включва 8 станции, допълнително бе добавена още една. Част от тази фаза е изграждането на новото депо "Земляне" за обслужване на влаковете на ул. "Житница". По предварителни разчети ще са нужни около 42 месеца за строителство, или с други думи, този участък трябва да е готов в средата на 2019 г. Общата стойност на проекта е близо 400 млн. лева. Около 30% от работите по трасето са завършени, а от общината са категорични, че графикът се спазва.
Първата станция от този етап всъщност е ПЕТА поред от целия метродиаметър. Тя е подземна и е разположена на кръстовището на бул. "Владимир Вазов" с ул. "Панайот Хитов" точно до моста "Чавдар". Спирката е с два вестибюла и две касови зали. Изходите са от двете страни на бул. "Владимир Вазов" и към станцията се минава през подлези, които ще са под пътните платна и речното корито.
ШЕСТАТА станция е разположена при парка "Заимов" под пътното платно на бул. "Евлоги Георгиев". Тя е дълбока и е на три нива, за да мине под Перловската река и освен това е доста дълга - перонът е 113 метра. Заради това в платената зона ще има и търговски обекти. Изходът на станцията е само един, разположен на ъгъла на бул. "Мадрид" и бул. "Евлоги Георгиев".
При ул. "Шипка" също е предвидена нова станция, но тя



не влиза в проекта

за изграждане сега. Седмата спирка ще се появи, когато започне строежът на отклонението на метрото към жк "Гео Милев" и жк "Слатина".
Станцията при Орлов мост (НОМЕР 8) ще минава под настоящата "Св. Климент Охридски" и ще бъде една от най-трудните за изграждане. Двете станции ще са свързани и пътниците ще могат да минават от единия в другия метродиаметър през съществуващия тунел.
В самия център на града е СТАНЦИЯ 9 - на пл. "Патриарх Евтимий". Тя също е доста дълбока и изходите й ще са към площада и пред кино "Одеон".
СТАНЦИЯ 10 ще прави връзка с втората линия на метрото между бул. "Витоша" и ул. "Княз Борис І" при сега действащата спирка "НДК". Съществуващият подлез ще бъде преустроен, за да се слеят касовите зали на двете станции. Връзката ще се прави през тунел с три ескалатора.
В западния ъгъл на кръстовището на бул. "Пенчо Славейков" е заложена СТАНЦИЯ 11. Тя ще е основно под южния тротоар на ул. "Георги Софийски" и ще има много изходи около кръстовището.
На кръстовището на бул. "България" и бул. "Акад. И.Е. Гешов" ще се разположи следващата поред - 12-та СПИРКА на метрото. Изходите от нея са само в единия край на перона, а вестибюлът се отваря към съществуващия подлез под кръстовището.
Предвидената за 13-та СПИРКА при ул. "Дойран" извади лош късмет покрай номера си и отпадна, тъй като бе



проектирана на неподходящо място


Тя може да се изгради впоследствие за предвиденото отклонение към жк "Борово".
14-та СПИРКА "Красно село" е последната от първия етап на изграждане. Тя е разположена под кръстовището на бул. "Цар Борис III" и бул. "Гоце Делчев". В нея ще има два перона и ще се прави топла връзка със спирките на трамвая. По-голяма част от станцията е под ул. "Житница". В близост вече се строи и депо "Земляне", което ще се свързва със станцията чрез 400-метров тунел.
Последните четири станции са обхванати в така наречения втори етап от строежа на третата линия. Общата дължина на участъка е 3,8 км и в него влизат станции от 15 до 18 включително. В тази фаза е включено и изграждането на една жп спирка. Договорите с изпълнителите бяха подписани през януари тази година. Станциите трябва да са готови през септември 2019 г. По първоначален проект някои от тях трябваше да са естакадни, но после бяха преработени на подземни. Първата от тях - НОМЕР 15 "Никола Мушанов", е на границата на жк "Овча купел" на бул. "Овча купел" и бул. "Президент Линкълн".
Строителството на станцията, номерирана с 16 в "Овча купел 1" бе отменено, а следващата - 17, се намира при ул. "Монтевидео", от южната страна на жк "Овча купел" с цел да обслужва жилищният район. СПИРКА 18 е проектирана в жк "Овча купел 2" до болница "Доверие". Тя е плитка, а изходите от нея са два - един амфитеатрален и един като подлезен изход от двете страни на ул. "Централна".
Лъчът приключва при Софийския околовръстен път в кв. "Горна баня" и жп линията София - Перник. Спирката е разположена перпендикулярно на Околовръстния път. Западният й край опира до жп линията София - Перник, където ще има нова гара, а източният - в зелената площ, разделяща Околовръстния път от жк "Овча купел".
Преди дни стана ясно, че за финансирането на последния участък от втория етап Европейската комисия е приела нов инвестиционен пакет в размер на 86,6 млн. евро от Европейския фонд за регионално развитие. Не толкова положително стои обаче въпросът с последния трети етап от линията. В него са включени три станции, за които



Те трябваше да са естакадни, но се преработиха в подземни и за точното им местоположение информацията не е пълна. Станция, получила НОМЕР 4, ще се намира близо до стадион "Георги Аспарухов" между кръстовищата на "Владимир Вазов" и "Васил Кънчев". СТАНЦИЯ 3 е  разположена веднага след моста над р. Сухата река на бул. "Владимир Вазов" и ул. "Резбарска".
Последната станция, номерирана с 2, е разположена в оста на бул. "Владимир Вазов" между ул. "Поп Груйо" и ул. "С. Доспевски" в кв. "Левски Г". Първата метростанция "Автостанция Изток" е отпаднала от проекта, веднага след като стана ясно, че няма да се реализира и депо "Враждебна". Така че една голяма част от столичани ще трябва да чакат поне 2022 г., за да се влеят в голямото метросемейство.
 

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ