Лого ДУМА
ДУМИ МНОГО ДУМА Е ЕДНА

22 Юни 2017 | Четвъртък
 
вход регистрирай се

Пегас

От редактора

Причината не е в училището

Боян Бойчев

9. Юни 2017 , брой: 111   329   0



Емоциите около изпитите след 7-и клас достигнаха кулминационната си точка. Обявени са резултатите, които по-български тази година били малко по-добри.
Дали обаче да викаме ура? Нима децата ни стават по-грамотни?! 
От гледна точка на грамотността 7-и клас е своеобразен Рубикон. Основните фонетични, граматични, правописни, пунктуационни и лексикални норми се изучават до края на този клас. Предполага се, че ученикът трябва вече да бъде грамотен. Националното външно оценяване (НВО) по български език и литература цели да установи именно нивото на грамотност и придобитите умения.
Какво обаче показва то. Задължителният модул е тестът, при който максималното количество точки е 65. За тройка е достатъчно ученикът да постигне 16 точки.
16 (шестнадесет) точки?! Че човек с по-голям късмет може спокойно да ги изкара и на "онче-бонче", както казват учениците. Каква грамотност е това? А и важна е трудността на теста.
В повечето европейски страни тройката е 50%. Или от 65 точки това прави 32-33. С други думи, критериите ни са два пъти по-ниски.
Никой обаче няма смелостта да въведе тази скала. Защото изведнъж ще стане ясно, че "царят е гол".
Разбира се, веднага ще се намерят изкупителните жертви - учителите. Нищо, те са свикнали хем да бъдат товарени, хем хулени - и с тонове ненужна бумащина да се борят, и от родители да бъдат нахоквани, и всеки да им се бърка в работата...
Но проблемът е другаде. По-точно, проблемите. За да имаш качествено образование, не е задължително то да бъде атрактивно. Просто трябва да си заинтересован да имаш добро образование. Да знаеш, че от това ще зависят бъдещото ти развитие и заплатата. С основно образование тя не може да надвишава определена сума, със средно - до толкова и толкова лева, с висше - колкото си по-образован, толкова повече ще взимаш. А у нас парадоксът е, че хора с основно и средно образование, да не говорим за такива с незаконен бизнес, получават повече от един висшист.
Делегираните бюджети са другото голямо зло в образованието. Истината е проста - училището не може и не трябва да бъде търговско дружество. То има съвсем други, социални функции. А днес, в битката за поредния ученик и парите, които го следват, училищата са принудени да приемат в езикови паралелки и ученици с тройки.
Затова няма какво да се лъжем - външното оценяване след 7-и клас показва, че децата ни стават все по-неграмотни. И причината не е в училището.

 

 

Пегас

  • От редактора
    23. Юни 2017 121
    53
    0

    Повод да напиша следващите редове са годишните награди на БГ Радио, раздадени преди няколко дни. Провокираха ме текстовете на песните. Провокираха ме като поет. А като родител съм възмутен.
    Музиката може да не е моята, но е хубава. Радвам се и за изпълнителите, повечето от тях безспорно талантливи.
    Само че всяка песен е и текст.
    Именно откъм текст куцат наградените песни. В...


Апис
Всички права запазени "ДУМА"