Повече фирми щели да строят едновременно тунела "Железница"
/ брой: 95
Министърът на регионалното развитие Николай Нанков съобщи, че повече фирми ще строят едновременно тунела "Железница" от най-трудния участък на магистрала "Струма", за да се избегне загуба на еврофинансиране.
"Трябва да рестартираме всичко отначало, с оптимизирани, съкратени срокове. Трябва да редуцираме поне с 400 дни. Чисто технологично ще търсим вариант как да бъде изграден тунелът в съкратените срокове, но мисля, че това е постижимо. Инженерите в АПИ обосновават и преработват обществената поръчка. Нашето желание е да пуснем обществената поръчка на обособени позиции", каза Нанков пред БНР.
Поръчката за избор на строител на тунела "Железница" бе спряна заради изчезнали документи от тръжните книжа. По прогнозна стойност четирите километра, от които 2 км са тунел, трябваше да струват 250 млн. лв. Тогава бившият служебен министър Спас Попниколов обяви, че загубеното време ще бъде наваксано и ще се обяви нов конкурс, за да не се загуби европейското финансиране. Скандалът с този търг подложи на съмнение изпълнението на цялата магистрала до гръцката граница, което е част от трансевропейски коридор и е приоритет за Европейската комисия.
Нанков каза, че ще се забави ОВОС на участъка в Кресненското дефиле, тъй като има два или три пункта, които трябва да бъдат доработени, по-специално в оценката за съвместимост. В обозрим срок, в началото на месец юни, ще бъде внесен в МОСВ. Пари има, но в някои от вариантите оскъпяването е повече от два пъти спрямо други предложени варианти, каза Нанков, визирайки варианта с тунел и вариантите с разширяването на сегашното трасе или източния вариант - изнасяне на второто трасе на изток от съществуващото в момента. Регионалният министър каза, че се следва хронограмата, според която 2019 г. да започне реалното изграждане. Нанков смята, че стигне ли се дотам, в рамките на настоящия програмен период ще успеят да приключат успешно и най-тежкото трасе на магистрала "Струма".