19 Април 2024петък07:48 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Колела

Оpel Ampera-E - вече е нещо наистина истинско!

/ брой: 87

автор:Дума

visibility 47

- Време ли е за “матурата” на електромобилите?
- Първи тествахме този наистина практичен електромобил


Когато видиш, че всеки четвърти автомобил, който срещаш на пътя в Норвегия, е електрически, неминуемо си задаваш въпроса – наистина ли настъпва електрическата ера на пътя. Но все пак, преди това да стане факт, като че ли по-скоро в момента електромобилите са на изпитната скамейка, държащи своята своеобразна “матура” за пътния им лист в живота. А както всички знаем, една матура не е никак лесна работа...
Елементарният въпрос е след като сложиш един до друг електромобил с цена от около 35 000 евро и класически с ДВГ от същия клас, но с цена 15 000 евро, да си зададеш въпроса – дали наистина 20-е хиляди разлика са отражение на толкова голямо превъзходство. На този етап, преди издържането на “матурата”, едва ли...
И все пак, ако “матурата” се държи в една държава като Норвегия, която е на първо място в света по наситеност с електромобили в момента, отговорът може би ще е по-различен. В скандинавската страна съществува от 1995-а година насам обществена организация, наречена NEVA /Норвежка асоциация за електрически автомобили/, която е най-голямата от този род в света. В нея членуват 40 000 собственици на електромобили и поддръжници на идеята. И работата й определено дава плодове – в момента процентът на чистите автомобили в страната достига вече 35,1. Следващите поред страни в тази класация са Исландия с 11,8%, Швеция с 4,8%, Швейцария 2,2% и Белгия с 1,8%. Средният процент присъствие на електромобилите в Европа е едва 1,4.
Интересно е да видим как норвежците постигат това предимство? При закупуването или лизинговането на електромобил в страната не се прилага данък. Годишното данъчно натоварване /пътен данък/ за подобен автомобил е минимално, а за подобен автомобил, собственост на компания, данъкът е намален с 50%. Електромобилите в Норвегия не плащат пътни такси, ползват безплатен паркинг и безплатен превоз с ферибот, което е доста голям плюс в държавата с безбройните острови. В градското движение могат да се движат в бус-лентите, предимство, което лично изпитах, изпреварвайки стотици автомобили в час пик в Осло.
Но въпреки всичко това, тежките въпроси на “матурата” си остават – високата цена на електромобила идва на първо място от цената на акумулатора, особено когато търсим пробег с едно зареждане от 400-500 км. Ако оставим този въпрос настрана, производството на електромобила е далеч по-евтино, а поддръжката по-лесна и приемлива ценово. Това е и причината Renault да продава модела си Zoe без акумулатора, а да иска заплащане за него на месечна лизингова такса. С настъпването на електрическата ера при автомобилите, прогнозите за цената на акумулатори е за бързо поевтиняване, а усреднената производствена цена на самия електромобил се очаква да падне под тази на конвенционалния към 2025-а година.
Друг проблем при електромобилите е, че при по-ниски от 100 000 коли годишно производствените цифри и традиционните компоненти в машината са по-скъпи. Нискосерийното производство и високата цена на акумулаторите са именно тези задържащи фактори пред по-масовото внедряване на чистите електромобили в ежедневния ни живот. Затова на този етап много важна е държавната подкрепа за тях във вид на преки субсидии или намаляване на данъчни тежести за собствениците им, нещо, което наблюдаваме в Норвегия.
Но дори там, където правителствата не обръщат достатъчно внимание на електромобилите, полека започва да се получава изравняване на представянето им и цените с класическите ДВГ коли. Това вече направи Tesla с Model S и Model X и ще се опита да повтори упражнението тази година с Model 3 и цената му от $35 000. През септември идва Nissan Leaf с двукратно увеличен пробег и той също може би ще влезе в пазарния ценови сектор от под $30 000 в Щатите.
По-нататък още повече – през 2018-а, Volkswagen се гмурва сериозно в електропотока с кросовър на Audi, Jaguar и Volvo също подготвят доста обещаващи модели, а от 2020-а нататък се очаква истинска електрическа лавина с модели на Mercedes, VW и GM. Така че изгледите за успешно взимане на “матурата” от електромобилите са доста добри, особено ако по-активно се прилага наистина успешният норвежки опит в “отглеждането” им.
Opel Ampera-e пълен близнак на Chevy Bolt. Външността на автомобила е много повлияна от аеродинамичните му изпитания, което е наложило доста полегнало предно стъкло. Донякъде фантазията на дизайнерите на GM е била потисната от нуждата от сериозна аеродинамичност, налагаща се от търсенето на по-голям пробег с едно зареждане на акумулатора. Разлика между американския и европейски вариант, естествено има - в емблемата на автомобила и замяната на името.
Светлините на автомобила впечатляват, особено отзад, а формата на задницата ви кара да помислите, че колата ви се подсмихва. Реално погледнато, дизайнът на автомобила следва наложилата се вече философия при електромобилите, че трябва да е нещо по-различно и необичайно от този при класическите автомобили.
Интериорът на Ampera-e много стилен, таблото е леко, материалите му са няколко, включително и наподобяващ текстил, a двуцветното му решение придава и лека въздушност. Инфотеймънт системата е с екран, разположен в центъра му, и предлага свързаност през Apple CarPlay и Android Auto. Tя може да съхранява персонализирана информация за до десет мобилни устройства и е така развита, че да ползва минимална енергия, за да подпомогне увеличаването на пробега. Колата е с 4G LTE хотспот, а автомобилите, които карахме, ползваха навигация през айфон. Приборното табло е доста уникално за електромобил с централния си дисплей с доста “зелено” в него за да ви напомня, че всъщност сте от “зелената” партия, след като го карате.
Под централния екран конзолата навлиза напред доста ниско, където има на разположение малко пространство за дребни неща с вратичка. Тя продължава с две стойки за чаши точно пред селектора на режимите за движение, а оформлението й със сребристи включвания визуално я свързва с таблото отгоре й.
Седалките са доста комфортни, решени са двуцветно в сиво и черно, но за по-добре гледаните шофьори има лек дискомфорт в областта на ребрата. На мястото на Opel навярно бих поръчвал автомобила в Щатите без предните седалки и на тяхно място бих монтирал в Германия отличните седалки на новите Corsa и Astra.
Габаритът на колата и нейният външен дизайн не ви подготвят много за какво може този компактен автомобил. Секетът на изненадващото му представяне е в електромотора с мощност ... 204 к.с. Няма грешка – толкова са! При рязко натискане на педала за газта, пардон, потенциометъра, колата направо се изстрелва плавно, но много динамично, че дори имаш чувството, че гумите й не са достатъчно широки, за да предоставят достатъчно добър контакт с пътя. От Opel твърдят, че Ampera-e “предлага представяне на спортен автомобил”. Ускоряването до 50 км/ч се обявява на 3,2 сек., но не се казва това до 100-е. По моя преценка то трябва да е в рамките на 7 секунди. Разполагането на акумулатора под дъното на автомобила пък осигурява много нисък център на масата, а от това и много добра динамична пътна устойчивост.
При напълно зареден автомобил според индикациите на таблото – пробегът, който се изписваше, беше малко под 400 км. Естествено, компютърът на колата го изчислява на базата на досегашното каране на автомобила, а то може да бъде много различно по стил. Колата идва стандартно със система за регенеративно събиране на енергията при спиране и с кабели в багажника за нощно зареждане с волтаж 240. От Opel не дават повечко информация за времето за презареждане, но можем да вземем това при Bolt EV. От почти разреден акумулатор /всъщност това означава половин капацитет от 60-е му кВтч/ до пълен, при зарядно 240 волта са нужни  9.5 часа. В Америка GM  предлага верига от бързи DC зарядни станции, които ви дават за половин час зареждане на акумулатора, достатъчно за изминаване на около 150 км.
И ако се върнем към темата за “матурата”, автомобили от сорта на Chevy Bolt, Opel Ampera-e и Nissan Leaf вече доказват, че електромобилите не са никак за подценяване. Друг е въпросът доколко реалността на нещата ще ни позволява скоро да ги ползваме за пътуване на по-дълги разстояния вместо традиционните автомобили с ДВГ. 4-5-стотин километра пробег с едно зареждане звучи доста добре и това е сериозна крачка напред в сравнение с това, което електромобилите предлагаха дори преди година-две. Следващата голяма стъпка в развитието на този чист вид транспорт е включването на възможност за зареждане от слънцето по време на движение или друг способ за увеличаване на пробега до 800 – 1000 км, което е традиционно разстояние за по-дълги пътувания от нас към по-добрите държави на Запад. Естествено трябва да има и скок при цените ... надолу, за да настъпи така очакваното електрическо бъдеще на автомобилите.


Снимки архив на автора и Opel
 

Токът за бита още година с фиксирана цена

автор:Дума

visibility 338

/ брой: 74

Общински проекти за 1,9 млрд. лв. са одобрени от МРРБ

автор:Дума

visibility 346

/ брой: 74

Домакинствата заплашени от "водна бедност"

автор:Дума

visibility 337

/ брой: 74

ОМВ търси партньор за проучване за нефт и газ в Черно море

автор:Дума

visibility 338

/ брой: 74

Словакия отхвърля мигрантския пакт

автор:Дума

visibility 392

/ брой: 74

Сърбия осъди решение на ПАСЕ за Косово

автор:Дума

visibility 366

/ брой: 74

Байдън е годен за президент

автор:Дума

visibility 357

/ брой: 74

Накратко

автор:Дума

visibility 323

/ брой: 74

Терористичен атентат

автор:Александър Симов

visibility 409

/ брой: 74

За аматьорщината в киното

visibility 335

/ брой: 74

Г-н Президент, сменете Главчев, не преговаряйте с мафията!

автор:Дума

visibility 340

/ брой: 74

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ