Несигурността и слабата реклама смъкват имиджа на туризма ни
Международна класация нареди България на 45-о място сред 136 страни по качество на услугите в сектора
/ брой: 74
Проблеми със сигурността, неефективната реклама и недобрата инфраструктура нареждат България на 45-о място сред 136 държави по качество на туризма. Класацията се прави за 11-а поредна година от Световния икономически форум. България влошава позицията си с 4 стъпки спрямо 2015 г. Това я поставя след Русия и Турция и преди Полша. Изчисляваният според методологията индекс измерва комплекс от фактори и политики, които позволяват устойчиво развитие на туристическия сектор, който на свой ред допринася за развитието и конкурентоспособността на съответната страна. Фокусът тази година е върху осигуряването на траен растеж на сектора в условията на несигурност.
Комплексното представяне на България я поставя на 45-о място, но по различните критерии, участващи в класирането, тя заема различни позиции. По няколко критерия България се представя много зле и там е в дъното на класацията. По "Сигурност" тя е поставена на едва 89-о място. По-лошо е представянето й обаче по приоритизиране на сектора - 92-ро. Тук авторите на класацията вземат предвид доколко правителството на съответната държава определя като свой приоритет развитието на туризма, доколко е ефективна рекламата, която прави като туристическа дестинация, и доколко е разпознаваем брандът й. След поредица от скандали България така и не е определила кое ще е туристическото й лого, а туристическият бранш всяка година определя парите, заделяни за реклама, като крайно недостатъчни и използвани не особено ефективно. Липсата на развита летищна инфраструктура поставя България на 80-о място по тази точка, а качеството на наземната и пристанищната й инфраструктура също не гарантира добро представяне - 73-та позиция. По критерия бизнес среда страната заема 61-во място.
Страната ни се представя най-добре по критерия "Здраве и хигиена", където заема 10-а позиция. Тук се вземат предвид броят лекари на глава от населението, достъп до съвременни помещения за поддържане на хигиена, брой болнични легла и др. На 11-а позиция страната е поставена по критерия за екологична устойчивост, на 14-а позиция - по състояние на туристическата инфраструктура. Доста по-надолу - на 37-о място, е по ценова конкурентоспобност.
За шеста поредна година туристическият сектор глобално продължава да расте, представяйки се по-добре от глобалния икономически растеж. Туристическата индустрия е допринесла със 7,6 трлн. долара към глобалната икономика, което дава дял на сектора в нея от 10,2%, показва изследването на Световния икономически форум. Туризмът е генерирал 292 млн. работни места през изтеклата година, което е всяко 1 от 10 работни места на планетата.
Слънчев е най-евтиният курорт в Европа
Проучване установява, че потребителската кошница от ежедневни стоки струва 37 паунда в Слънчев бряг, докато същите стоки в Ибиса - най-скъпата дестинация, струват 131 паунда, предава Би Би Си. Проучването разглежда цените в потребителската кошница през март. Разгледани са 10 туристически разхода в 19 европейски морски дестинации. Проучването започва от разходи за обяд, вечеря и напитки до слънцезащитен крем. След Слънчев бряг стоките са най-евтини в Алгарве, Португалия - малко над 58 паунда на ден, следвани от Коста Дел Сол в Испания с 61 паунда. Същите стоки струват 119 паунда в Соренто, Италия, и 117 паунда в Ница във Франция.