Колела
"Лада Нива" на 40. Но има и непознати за нас!
/ брой: 69
инж. Иля СЕЛИКТАР
На 5 април АВТОВАЗ и феновете на марката LADA отбелязаха юбилея на най-легендарния руски автомобил - LADA (Niva) 4х4. Преди 40 години - през 1977-а, стартира производството на автомобилите с повишена проходимост ВАЗ-2121 "Нива". От 2005 г. автомобилът носи обозначението LADA 4х4, защото името "Нива" беше продадено на съвместното предприятие на АВТОВАЗ с General Motors, където се прави друг вариант на колата с име "Шеви-Нива". От 1977 г. досега са произведени около 2,5 милиона LADA 4х4, а над 530 000 автомобила са отишли за експорт. Това е единствената LADA, покорила всичките 6 континента на Земята, включително и Антарктида, където руският всъдеход има стаж от над 11 години. През тези 40 години история на колата АВТОВАЗ и партньорите му усвоиха над 30 серийни и дребносерийни модификации на автомобила - пикапи, бронирани машини, кабриолети и други оригинални вариации.
На 19 март ни напусна 75-годишният Петр Прусов - главният конструктор на легендарната "Нива" и главен конструктор на АВТОВАЗ от 1998 до 2003 г. В 1972-ра Прусов е назначен за водещ конструктор на бъдещия всъдеход, чието производство стартира на 5 април 1977-а и продължава досега! Той взима участие още в проектирането на "Ока", семейството ВАЗ-2110, "Нива" второто поколение – превърнало се в "Шеви-Нива" и "Калина".
В чест на юбилея и забележителния руски конструктор ви разказваме за най-необичайните и непознати модификации на всъдехода, който с право може да се нарече и първият в света кросовър, както и първият всъдеход със самоносеща каросерия.
Lada Niva iKRA
Не е тайна, че най-интересните версии на "Нива" отиваха за експорт. Една от тях е тази модификация, доставяна за испанския автопазар.
Lada Niva Special
Това е чешки сюрприз – удължен вариант на колата с име Niva Special, направен от местния вносител Autolada CZ. Автомобилът беше разпространяван през официалната дилърска мрежа в Чехия и Словакия в две изпълнения – лека кола и товарна Praktik с две седалки.
Lada 4x4 Niva Poch
Подготвената от френската компания Poch "Нива" много успешно участваше в офроуд рали рейдове, включително и в прочутото състезание Париж - Дакар. Общо са направени осем специални екземпляра за състезания, най-мощната от които имаше шестцилиндров двигател с ходов обем 3,5 литра и мощност 310 к.с. Купето има карбонов капак на мотора и джанти Fuchs от Porsche.
Deutsche Lada Niva California
Предлаганата на пазара в Германия модификация има нови седалки, волан Nardi, 15-цолови джанти ATS и голям люк на покрива с гюрук. Модификацията е на пазара във федералната република чак до 2009 г. Немците и сега харесват автомобила, той е популярен и днес, използват го като машина за активен отдих и дори като снегорин.
Deutsche Lada Niva Cabrio
Друга симпатична модификация, направена в Германия, е Niva Cabrio от Deutsche Lada. Заводският покрив на автомобила е напълно премахнат, вместо него е използван брезент, а за да не омекне купето, в него е интегрирана тръбна рама. В салона седалките са ASS Scheel с развита странична поддръжка, има промени и във външността – задните светлини са на бронята, добавен е стилно боядисан допълнителен кит.
Lada 4?4 Niva "St-Tropez"
Когато "Лада Нива" тръгна да покорява Европа, моден стил в тунинга е т.нар. Koenig, предлагащ изобилие от допълнителни пластмасови елементи. "Нива" също премерва подобни дрешки във Франция, а променената машина се предлагала в дилърските центрове на марката. Вътре тапицерията е с изкуствена кожа, воланът е спортен с три спици.
ВАЗ-2131 "Антэл"
Това е руският отговор на Tesla Model X, който за съжаление не успява да стигне до конвейера. Петвратата модифицирана "Нива" има силов агрегат с горивни клетки (водород-кислород), изработващ ток за захранване на задвижващите електромотори. Перспективната разработка е представена през 2001-ва, но не стига до конвейера.
ВАЗ-2121 Auviga
"Нива" като кемпер – за целта в Прибалтика правят специален жилищен модул с име Auviga. Интересен момент в конструкцията е лекият му монтаж и демонтаж – собственикът може да го остави, като отвърти няколко присъединителни болта и да ползва колата си като всъдеходен пикап. За съжаление разпадането на СССР спира производството на тази необикновена "Нива".
Бронто-212183 "Ландоле"
Компанията "Бронто" е известна с много интересните си разработки, сред които е плажно бъги, което всъщност е и ловен автомобил. Машината няма врати, има интегриран предпазен ролбар, защита тип кенгуру отпред и хидроусилвател на волана. От модела са правени малки серии в два варианта – стандарт и спецзаказ от 1998 до 2009 г.
Бронто-1922-55 "Марш-Комби"
Това е вариант на колата, предназначен за движение в блатисти местности. Базовият мотор с мощност 80 к.с. позволява на този истински гигант да развива максимална скорост от 70 км/ч в блатата, а средният разход на гориво достига 14,2 л на 100 км път.
Lada Gorbi
Има и такава "Нива", кръстена на бащата на перестройката, но създадена в негова чест от ексцентричния италиански дизайнер Луиджи Колани. Автомобилът е с четири завиващи колела, двигателят е преместен в центъра на купето, а самото то е направено от пластмаса. Моделът е само в един уникален екземпляр, а максималната му скорост, недоказано, достигала 200 км/ч.