Заради изчезнала оферта е спрян търгът за тунел "Железница"
В АПИ подготвят нова документация, за да може следващото правителство да обяви нова поръчка
/ брой: 69
Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е прекратила с решение от 4 април, обществената поръчка за проектиране и строителство на тунел "Железница", част от магистрала "Струма", който се очаква да бъде най-дългият и най-скъпият в страната. Тунелът трябва да бъде завършен до 2022 г., защото се плаща с еврофондове по изтичаща тогава програма. Поръчката е за 250 млн. лв. и е най-голямата в сектора.
Липсвала офертата на един от кандидатите и това е една от основните причини за спиране на търга. Въпросните документи представлявали папка с техническото предложение на един от 17-те участници и правели невъзможно провеждането на търга. На 31 март изпълнителният директор на АПИ забелязва, че липсва една от папките в обществената поръчка. Подава сигнал в полицията, след което в пътната агенция влизат служители на СДВР. Оказва се, че важната документация се е съхранявала при изключителни мерки за сигурност в стая в агенцията. В нея се е влизало с магнитна карта и достъп имат само изпълнителният директор на АПИ и петимата членове на комисията на обществената поръчка.
Още в петък вечерта полицията е проверила домовете на членовете на комисията. Има досъдебно производство срещу един от тях. По информация на криминалисти изчезналата папка е намерена в дома на Стефан Гайтанджиев, който бил външен изпълнител на търга. Това станало още миналата седмица и той вече бил обвинен за укриване на документи, в момента бил с наложена мярка за неотклонение. Вчера пък експерти от СДВР са изземали записите от камерите в сградата на АПИ, за да установят как точно са изчезнали документите.
По-късно вчера на пресконференция Пирин Пенчев от УС на АПИ потвърди, че липса на част от офертата на един от участниците е основната причина за спирането на процедурата за тунела "Железница". По неговите думи такова нарушение на правилата за работа на комисията и оперативните законови изисквания по отношение на реда за съхранение и разглеждане на постъпили оферти компрометира изцяло процедурата, принципите за публичност, прозрачност, честна и лоялна конкуренция. "Нито АПИ, нито МРРБ са искали процедурата за тунела "Железница" да бъде спряна", обясни той. Незабавно започваме работа по подготовката на нова документация, така че даже в случай на обжалване на решението за прекратяване, следващото правителство да може в срок от 2 до 3 месеца да обяви поръчката отново", каза още той.
Редовният кабинет следва да предприеме всички мерки за ново обявяване на процедурата, без да допуска нелогично и необосновано забавяне, както и да продължи положените от нас усилия за обявяване на процедурата за израждане на Лот 3.2, а именно Кресненското дефиле, каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Спас Попниколов. "Именно забавянето на тази процедурата е най-същественият риск за загуба на европейски средства", заяви той.
По-рано бившата регионална министърка Лиляна Павлова каза, че заради спирането на търга са под риск не само 250 млн. лв. за самия тунел "Железница", но и другите 200 млн. лв., за които вече има сключен договор - за строителството от Благоевград до Крупник. Според Попниколов обаче още когато е станал министър, той е констатирал 6-месечно забавяне в работата на Комисията за оценка на офертите на обект тунел "Железница". Затова той е препоръчал на АПИ да започне активно своята работа. По думите му установяването на липса на част от офертата на един от кандидатите компрометира процедурата до такава степен, че единствената законосъобразна възможност е прекратяването й, заяви той.
Министър Спас Попниколов (вдясно) заяви вчера, че още когато поел поста, е констатирал 6-месечно забавяне в работата на Комисията за оценка на офертите за тунел "Железница"