Бунището на Европа
/ брой: 65
През последните дни от Западна Европа, и най-вече от онези държави, дето са на първата европейска скорост, пристигат информации за нови екотакси, най-вече за автомобилите, които изхвърлят повече замърсители във въздуха. Нарушителите ще плащат или глоби, или по-високи такси. Във Франция вече имало глоба от 135 евро, в Германия ще въвеждат 10-дневни пропуски по 5 евро за "чистите" автомобили и по 15 евро за "мръсните". В Австрия вече имало такса по 8,90 евро за 10 дни.
Едни от най-големите европейски пари, включително у нас, се дават под етикета "екология". Не е тайна, че екологията е бизнес. Изключително скъп при това. Въвежданите нови изисквания за замърсяванията от колите са с обяснението, че се "разширяват зони с ниски стойности на вредните емисии". Но няма съмнение, че това си е вид мярка и за стимулиране на покупката на нови автомобили. Те могат да си го позволят. Но как ще се отрази това на посещаващите тези държави граждани от страни в ЕС като нашата. Почти половината от колите у нас са над 20-годишни. Значи нашего брата ще плаща по-високата нова такса!
Връщам се към европарите. У нас част от тях бяха дадени за покупката на скъпи електробуси - с тях се изфука Данчето Фандъкова, и електрически коли за държавната администрация - с което пък се хвали бившата екоминистърка Евелина Василева. На фона на изключително стария автопарк ползите от тези скъпи покупки са пренебрежимо малки. Същевременно в страната продължават да пристигат всекидневно трошките от Европа. Превърнахме се в автомобилното бунище на ЕС заради ниските си покупателни възможности, но и заради недалновидната родна политика. Така богатите в Европа се отърваха от боклуците си и от нуждата да дават пари за унищожаването им. На държавата България рециклирането на стар автомобил излиза по 1150 лв. А сега ще им плащаме и по-високи такси за преминаване през територията им. Хем сме бунище, хем ще си плащаме за това.