26 Април 2024петък17:19 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Избори 2017

Спешно ще помогнем на училището

/ брой: 59

автор:Дума

visibility 36


Ирена Анастасова,
кандидат на "БСП за България" за народен представител, 23-ти МИР в София



Мисля, че Законът за предучилищното и училищното образование не може да се отмени с лека ръка - за съжаление. Той вече влезе в сила за т и V клас. Докато се конструира парламент, докато заработи, вече и приемът след VII клас ще е по него, няма да има обикновени осми класове. Затова според мен трябва спешна и дълбока ревизия на закона. Трябва да се преразгледа структурата на системата, например за това, какво ни дава завършеният Х клас? Той дава просто едно удостоверение за завършен първи гимназиален етап. Придобиването на професия, включително и профилирането, е изместено само в ХI и ХII клас. А тези, които не продължат обучението си след Х клас, те какво ще правят? На практика ще останат с основно образование, макар да са учили още две години след Vттт клас.
Най-спешното ще е ревизирането на закона и на наредбите. Има наредби, които не могат да бъдат поправени и трябва да се отменят. Защото са толкова объркани и създават такава бюрокрация в системата (например Наредбата за приобщаващо образование), че ръководствата на училищата и цялата гилдия са направо отчаяни. В наредбите трябва да бъдат разписани не само нашите, на учителите, задължения. Те трябва да препращат към съответните закони за другите сфери - към Закона за закрила на детето, към Закона за МВР, където е уточнена дейността на детските педагогически стаи. Т.е. трябва да има задължения на институциите, с които имаме съвместни дейности, и те трябва да имат отговорности, срокове и санкции да решават проблемите, за които ги сезира училището. Три пъти например съм писала за едно дете в I клас и до момента нямам от Социално подпомагане никакъв отговор. Вчера им се обаждам по телефона и им казвам: "Ако обичате, държа да получа писмен отговор за мерките, които сте предприели." При което те ми отговарят: "Нали знаете, че не сме длъжни." Българският учител и училището са оставени сами срещу държавата, срещу институциите, срещу родителската общност да решават проблеми, чието решаване е извън техните възможности. А сега ще ставаме и доктори, ще даваме първа медицинска помощ; ще ставаме и охранители, защото има училища, които не могат да си позволят пари за охрана.
Новият закон трябваше да бъде лостът, който да отвори разработването на нови учебни планове, нови учебни програми и ново учебно съдържание. Това той не направи. Защото учебните програми бяха разработени, както всички знаем, в предни години и сега само излязоха на бял свят. В 80% от учебните предмети новите учебни програми нямат разлика със старите. Това, че учебното съдържание трябва да стане близко, разбираемо и съобразено с възрастовите особености на децата, не е факт. Включително в новите учебници. Абсолютно задължително е да се ограничи този безброй учебници, който влиза в училището. Милена Дамянова и агитката на ГЕРБ приказваха, че N брой учебници дават възможност на всеки български учител да избира според нивото на децата, на които преподава. Пълна глупост! Няма разлика в учебниците, които са ни дадени за оценка - най-вече в наукообразния начин, по който е поднесено съдържанието. Така че от какво да избира българският учител?
Заблуда е, че всички учебници били оценявани и всички учители били дали мнението си. Първо, ние имахме много кратки срокове да ги оценяваме. Те удължиха сроковете на издателствата, за да ни представят учебниците, но не удължиха срока, в който учителите трябва да оценят учебника. Защото се правят метани на издателствата, а учителите - вълци ги яли, те ще се справят. В моето училище например 70 учебника трябваше да бъдат оценени за 2 седмици. Как става това? И то качествено! Какво пречи всички учители да оценят всички представени в МОН N брой учебници, например по история за V клас, и който според учителите е най-добър, по него да се учи в училище. Просто избираме най-добрия учебник.
Много спешен проблем е пенсионирането на учителите. Поканиха ме на среща с 200 учители и директори във Враца, говорих си и с началничката на Регионалния инспекторат. Тя помолила всички директори да й дадат справка колко учители в близките 3-4 години предстои да бъдат пенсионирани. Оказало се: 54 математици и 22-ма учители по български и литература. Това за  региона е нещо страшно. Дори се срещнах с директора на филиала на Великотърновския университет, за да говоря да се разкрие специалност математика с педагогически профил, защото как след 3 години във Врачанско ще намерят 54 математици. В платформата на БСП сме записали държавата да поеме таксите на студентите в приоритетно направление като педагогиката. Но студентите трябва да сключат договор, че са длъжни след завършването си 5 години да работят в системата. Сега те завършват, но не стават учители. Би могло и стипендии специални да се дават на тези студенти срещу ангажимент към системата. Такива мерки се спешно належащи, защото проблемът става извънредно тежък.
 

13 зърнари са взели 52 млн. лв. субсидии

автор:Дума

visibility 268

/ брой: 80

Войната в Украйна удвои приходите на ВМЗ-Сопот

автор:Дума

visibility 282

/ брой: 80

Хващат най-много негодни банкноти от 10 лева

автор:Дума

visibility 248

/ брой: 80

ВМРО-ДПМНЕ води на първия тур

автор:Дума

visibility 255

/ брой: 80

Расте напрежението между САЩ и Китай

автор:Дума

visibility 317

/ брой: 80

Педро Санчес подава оставка?

автор:Дума

visibility 278

/ брой: 80

Накратко

автор:Дума

visibility 208

/ брой: 80

По български

автор:Евгени Гаврилов

visibility 300

/ брой: 80

15 сергии

автор:Таня Глухчева

visibility 296

/ брой: 80

Хем най-бедни, хем богаташи...

visibility 259

/ брой: 80

Абсурдът "Боташ"

автор:Румен Овчаров

visibility 267

/ брой: 80

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ