Алексиев иска спиране процедурата за концесия на летище София
/ брой: 57
Процедурата за концесия на летище София трябва да бъде прекратена с решение на Министерския съвет. Това заяви вчера пред журналисти служебният транспортен министър Христо Алексиев. Той съобщи, че е направил анализ на концесията и ще го предостави на кабинета, от чиито компетенции е вземането на решението. Според Алексиев обявената процедура не защитава достатъчно добре публичния интерес. Мотивите към предложението вече се подготвят, те ще бъдат придружени с финансова обосновка. Предложението може да бъде внесено следващата седмица или по-следващата, стана ясно от думите на министъра.
Алексиев обясни, че за да изготви анализа, се е срещал с експерти и лично се е запознал с условията на концесията. Той уточни, че по принцип това представлява добра форма за стопанисване на публична инфраструктура, но въпросът е да бъде направена по такъв начин, че да защитава държавния интерес. "В случая не мисля, че това е налице. По-скоро публичният интерес не е достатъчно добре защитен", каза министърът.
Според него концесията със сигурност ще повиши летищните такси, тъй като изискваната от концесионера първоначална такса от 550 млн. лв. ще бъде призната за разход и така таксите ще се увеличат с 20 Ц 25 млн. лв. годишно. Това ще доведе до отлив на трафик през България и летището, добави Алексиев. Той допълни, че по настояване на президента Румен Радев в анализа е отчетено и как е гарантиран факторът "сигурност".
Министърът сравни процедурата за концесия на софийското летище с тази за концесията на летище Белград, което е със сходен трафик и капацитет, и където по думите му са подадени над 20 оферти, а за София се очаквали не повече от пет. Според него не е направено достатъчно за популяризиране на процедурата в чужбина с цел държавата да получи повече и по-добри оферти.
Той изрази опасения и за икономическия баланс на концесията предвид намерението тя да бъде за срок от 35 години, при срок от 25 години за Белград. "Колкото е по-дълъг срокът на концесията, толкова е по-вероятно операторът да генерира свръхпечалба", заяви транспортният министър.
Според него няма яснота по отношение на инвестициите и развитието на летище София. Той посочи, че според критериите за оценка на офертите най-голяма тежест има еднократното концесионно възнаграждение - 55%, следват "развитие на летището" с 25%, инвестиции с 15% и сигурност с 5%. "Държавата иска да получи едни къси пари и не се интересува от развитието на аеропорта", коментира министърът. Той смята, че трябва да се избере международен консултант, който да проучи развитието, очаквания трафик, капацитета на летището и необходимите инвестиции. "На тази база да се актуализира генералният план и когато има ясна визия, да се прецени дали летището ще бъде дадено на концесия при по-ясни параметри", каза той. "Не може визията на държавата за стратегическата инфраструктура да се прави от концесионера", каза министърът по повод генералния план на аеропорта.
Срокът за подаване на офертите за получаване на 35-годишно право за управление на столичния аеропорт бе удължаван четири пъти.
Облигационерите били склонни за разсрочване на кредите на БДЖ
На въпрос за бъдещето на БДЖ Алексиев каза, че ситуацията около изпълнението на графика се подобрява, а облигационерите са склонни да се говори за разсрочване на кредитите на превозвача. Той обяви, че е против да се решава проблем в железниците, като се създава проблем в авиацията.
Според транспортния министър Христо Алексиев обявената процедура не защитава достатъчно добре публичния интерес
БГНЕС