Майстори на чешката авангардна фотография
В "Квадрат 500" са подредени творби на Франтишек Дъртикол, Яромир Функе, Ярослав Рьослер и Еуген Вишковски
/ брой: 57
Творби на именитите чешки фотографи Франтишек Дъртикол, Яромир Функе, Ярослав Рьослер и Еуген Вишковски ще бъдат показани за първи път на българската публика. Проектът се осъществява в сътрудничество с Музея на изкуството в Оломоуц и чешкия Институт за творческа фотография. Откриването на изложбата е днес, 22 март, в 18 ч. в Националната галерия "Квадрат 500", зала 19, в присъствието на кураторката Щепанка Биелешова.
Самостоятелната Чехословакия, която възниква в края на Първата световна война върху руините на Австро-Унгария, е етнически силно разпокъсана държава, в която наред с чехи и словаци живеят и много германци, унгарци, русини и хора от други националности, представляващи около 1/3 от 13.5 млн. души население. Тя е просперираща демократична република с богат културен живот. Редица чешки авангардни творби са създадени още преди Първата световна война - ще припомним новаторската абстрактна живопис на Франтишек Кубка или кубистичните скулптури на Отто Гутфройнд, картините на Йозеф Чапек и Емил Фила или отделни кубистични сгради на архитекта Йозеф Хохола и Йозеф Гочар. В междувоенния период Чехия е един от основните центрове на функционализма и сюрреализма, там възникват оригинални чешки авангардни направления. Прага, която дотогава живее в сянката на Виена и Будапеща, бързо се променя в модерна европейска метрополия. В момент, когато в съседните страни постепенно на власт настъпват фашистки и подкрепящи фашизма режими, Чехословакия остава до 1938 г. преден пост на демокрацията, а след като Хитлер идва на власт - и убежище за много немски и австрийски емигранти, между които са известните творци братята Ман, Джон Хартфилд, Стефан Цвайг и Оскар Кокошка.
Чешката фотография, която в началото изостава от прогресивните течения на чешката живопис, скулптура и музика, чрез творбите на своите най-добри представители бързо достига международно ниво. В междувоенния период в Чехословакия възникват много фотографски творби, които не са само обикновена имитация на образци от Франция, Германия, Съветския съюз и САЩ, а изразително допринасят за развитието на художествената фотография. Някои от тях неотдавна получиха своето признание, отбелязва Владимир Биргус.
Творба на Франтишек Дъртикол, 1925 г.