Крум Дончев:
Две-трети от поръчките в НКЖИ са отишли в няколко компании
Модернизацията на жп инфраструктурата трябва да бъде съпроводена от пълна прозрачност при обществените поръчки
/ брой: 47
Официална статистика сочи, че при НКЖИ (Национална компания "Железопътна инфраструктура") две трети от поръчките на стойност около 384 млн. лв. през последните 4 години са отишли в едва няколко компании. Това каза Крум Дончев, член на БСП и експерт в Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения в Народното събрание, цитиран от "Фокус". "По отношение на ЖП инфраструктурата ни има още доста работа, която трябва да бъде свършена - модернизация на част от мостовете и тунелите, на осигурителните, телекомуникационните и енергозахранващите системи, на осъвременяване на технологиите и покриване на изискванията за оперативна съвместимост. Въпросната модернизация трябва да бъде съпроводена от пълна прозрачност при обществените поръчки. Ако се осигури прозрачност и обективност в усвояването на тези средства, това би довело до задвижване на влаковата композиция в правилния коловоз", заяви Дончев.
Според него проблемите в двете дружества - "БДЖ - Пътнически превози" и "БДЖ - Товарни превози", са доста сериозни. Дефицитът под формата на недостиг на локомотиви, морално остаряла техника, намаляване броя на влаковете по различни направления, отлив на пътници, непокрити задължения, недостиг на кадри, изискват интегриран, професионален подход за тяхното разрешаване, каза той.
По думите на Дончев железопътният сектор е от приоритетно значение и за националната сигурност на страната ни, следователно запазването на държавната собственост в този сектор е от висока важност. "За съжаление, в най-новата ни история дясно ориентираните правителства не спомогнаха за развитието на жп сектора в България. Дори бих казал, че политическото внимание на последните кабинети бе ориентирано далеч в друга посока и вместо българската железопътна мрежа да заеме достойно своето стратегическо място като част от Европейската железопътна система, това неглижиране дестабилизира сектора и го превърна в едва оцеляващ", коментира Дончев. Той заяви, че актуалното състояние на жп мрежата ни е лошо, а системите остарели, което намира своето негативно приложение в сигурността на пътниците и товарите, в комфорта на услугите, времепътуванията, и експлоатационните разходи. Според него инфраструктурните такси са несъразмерно високи спрямо качеството на услугите.