Сцена
Тъмнината и хаосът на разпада
Обществената криза и политическата нестабилност водят до битки, в които всеки ожесточено се бори поотделно, казва режисьорката Маргарита Мичева, която поставя "Майка" от Горки в Пловдивския драматичен театър
/ брой: 29
В дома на Железнови атмосферата е натегната от конфликти, които всяка минута са готови да преминат в открита и остра вражда. Тя избухва внезапно и също толкова внезапно стихва и отстъпва място на тревожна и отекваща тишина. Семейството се разпада. Много бързо. Разпада се заради конфликта между това да остане заедно и това всеки да се спасява индивидуално според собствените си желания и стремежи. Майката повежда война срещу семейството си в името на това да го запази цяло и Е за да продължи да бъде Майка.
Младата режисьорка Маргарита Мичева избира първия вариант на пиесата "Васа Железнова" на Горки, който датира от 1910 г., с което предварително насочва вниманието и интереса си към изследването на тъмнината и хаоса както в обществото, така и в индивида. И неслучайно сценичната среда в представлението е допълнена и разширена чрез мултимедия, съставена от кадри от филма на Айзенщайн "Стачка". В режисьорския прочит доминиращото и определящо понятие в образа на Васа е майчината обич, макар и приемаща неочаквани деформации. В тази роля Ивана Папазова открива и изважда на преден план именно драматизма на вътрешния конфликт на героинята, разкъсващите противоречия на обичта и егоизма, на стремежа да запази децата и семейството и драматично погрешните начини, по които се опитва да го направи. Разпадът на семейството във време на политическа и обществена криза е много актуален, смята Маргарита Мичева. Всъщност пиесата е за войната в едно семейство, в такива нестабилни ситуации се активира инстинктът за самосъхранение, всеки иска да спаси себе си. Всеки се спасява отделно, а не заедно и това е проблемът в пиесата. Оттам идва целият разпад, че те не се борят заедно, а поотделно. И това е близкото с нашето време, защото в такива несигурни ситуации, няма революция, но има отделни вълни на недоволство, които могат да се разраснат. Най-вълнуващото в този текст, и той заради това е сред големите руски драматургични текстове, е, че Горки много сериозно изследва обемни и остри характери, от което излизат изключително много социални теми, добавя тя.
А тези характери и теми са пресъздадени от актьорите Ивана Папазова, Мариана Йотова, Димитър Банчев, Тодор Дърлянов, Александра Димитрова, Боряна Братоева, Мария Сотирова, Красимир Доков, Венелин Методиев, Елена Кабасакалова, Деница Илиева в сценичната среда и костюмите на Елица Георгиева и чрез музиката на Пламен Мирчев - Мирона.
Ивана Папазова в ролята на Васа
Деница Илиева и Ивана Папазова в сцена от спектакъла
Боряна Братоева, Красимир Доков и Александра Димитрова