Книги
Има ли полезни бомби? Един милиардер подсказва отговора
/ брой: 14
"От шестимата, основали PayPal, четирима са правили бомби в гимназията. Петима бяха само на 23 години или по-млади. Четирима сме родени извън САЩ. Трима бяха избягали от комунистически държави: Ю Пан от Китай, Люк Нозек от Полша и Макс Левчин от Украйна. И шестимата можеше да бъдем наречени "ексцентрици"." Думите са на Питър Тийл, основател на системата за онлайн разплащания PayPal и на Palantir Technologies, първия външен инвеститор във Facebook и автор на световния бестселър "Zero to one". Метафорично казано, книгата му "От нула към едно", която вече може да се намери в български превод с логото на "Книгомания", също е като бомба - доколкото взривява установени представи и насочва към нетрадиционно мислене в най-широкия смисъл на думата, информира Ирина Вагалинска.
Езикът, на който е написана книгата, е разбираем и изпълнен със забавни асоциации, дори когато авторът преобръща представите ни за вредата от монопола и за ползата от свободната конкуренция: "Толстой започва "Анна Каренина" със следното наблюдение: "Всички щастливи семейства си приличат, всяко нещастно семейство е нещастно посвоему." В бизнеса е точно обратното. Всички щастливи компании са различни, защото всяка е постигнала монопол, решавайки уникален проблем. Всички провалили се компании са еднакви: те не са успели да избягат от конкуренцията."
Както добавя българският редактор на книгата Димитър Събев, освен всичко друго, "Тийл е сладкодумен и високообразован юрист, който с еднаква лекота разсъждава върху "Хамлет", бизнес хватките на Стив Джобс и Елън Мъск, проблемите на съвременното университетско образование, идиотските навици на зубрачите от Силициевата долина и настоящата стойност на технологичните компании. Тийл е толкова увлекателен разказвач, че негов студент (Блейк Мастърс) тайно е записал думите му - и така всъщност се е родила тази книга."
Седем практични правила за правене на успешен бизнес:
1. Ако искате да създадете и задържите стойност, не навлизайте в бизнес, където продуктът е унифициран.
2. Ако поставите краткосрочния ръст над всичко друго, ще пропуснете най-важния въпрос: Ще просъществува ли бизнесът ми 10 години?
3. Собствената технология е най-значимото предимство, което може да има една компания, защото тя прави продукта ви труден или невъзможен за имитиране.
4. Всеки стартъп трябва да започне с много малък пазар. Винаги правете "грешката" да започвате на дребно.
5. Идеалният целеви пазар за един стартъп е малка група със специфични потребности, събрана на едно място и обслужвана от малко или никакви конкуренти.
6. Да "продадете" компанията си на медиите е точно толкова важно, колкото и продажбата на всеки друг.
7. Когато започвате нещо, първото и най-важното решение е с кого да го започнете. Изборът на съдружник е като брака, а конфликтът със съдружник е не по-малко грозна картинка от развода.