Граждани:
Борисов и министрите му отказват да дадат пари за железницата
В последните месеци много хора са с ограничавано насила право на свободно придвижване, заявяват от "Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт"
/ брой: 13
Правителството отказва да даде пари за най-енергоефективния транспорт у нас, а железницата консумира само 1% от енергията в транспорта. Това се казва в позиция на организацията "Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт". "Ако някой ви казва, че няма пари за покриване на задълженията на държавата към БДЖ от над 1 млрд. лв. по договора за обществена услуга, не му вярвайте. Ето ги парите - подготвеният нов милиард за саниране. Правителството в оставка категорично не желае да даде на железницата", заявява Георги Статков от организацията. Според него Бойко Борисов и неговите министри търсят всякакви варианти, за да не дадат пари, въпреки вече трикратното разрешение от Брюксел - два пъти по времето на Симеон Дянков и веднъж по време на служебния министър на транспорта Николина Ангелкова. От сдружението припомнят, че сумата от 1 млрд. лв. недофинансиране на БДЖ е станала известна от отговор на министъра на транспорта Ивайло Московски.
От организацията коментират още, че в единия случай инвестицията би била в услуга на обществения транспорт и в реална енергоефективност, а в другия - се наливат пари в бетон и строителни материали, които ще създадат временни работни места при това нискоквалифицирани. През това време страната непрекъснато обезлюдява и една от основните причини е именно достъпът до населените места и липсата на регулярна транспортна услуга. В последните месеци много хора изпитват затруднения да пътуват до работните си места, нямат достъп до образование, здравеопазване и са с ограничавано насила право на свободно придвижване, пише в позицията.
"Обществото ни трябва да знае, че единственият сектор, който бележи значителен ръст в енергийната консумация през годините не са домакинствата, а транспортът. Това става ясно от данните на Евростат за България", коментира Веселин Кирев от инициативата. От друга страна, отново според Евростат, делът на железопътния транспорт при пътническите превози у нас намалява непрекъснато в последните години и България е на 21 място от 26-те държави с железници в ЕС с едва 2,5%, заявяват от "Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт".
Междувременно вчера правителството в оставка одобри проект на закон за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт. С промените разследванията на произшествията, инцидентите и ситуациите, близки до инциденти, се предвижда да отпаднат като задължение на Националния орган по безопасността и да се извършват от управителя на железопътната инфраструктура и от железопътните предприятия. Предвидена е и възможността да се налагат санкции към жп предприятията и управителя на инфраструктурата при неизпълнение на задълженията при разследване.