92 големи фирми са изчезнали за последните 8 години
Над 4000 хиляди пък са малките компании, прекратили дейност, по данни на БСК
/ брой: 13
През последните 8 години от икономическата карта на България са изчезнали 92 големи фирми, а над 4000 са малките компании, прекратили дейност. Това показва анализ на финансовия директор на Българската стопанска камара (БСК) Станислав Попдончев. "Това означава, че годишно по 12 големи предприятия са били закривани или по едно месечно. Тези данни, заедно с факта, че от години преките чуждестранни инвестиции заобикалят страната ни, показват нагледно, че обстановката не е особено привлекателна за бизнеса. А честите промени по данъчните закони не помагат тази тенденция да бъде преодоляна", обяснява Попдончев.
Анализът показва още, че данъчните и осигурителните закони са най-често променяната нормативна уредба в България през годините. Около 60% от предприятията в България разполагат с активи, които се използват и за лични цeли, показва проучването БСК, представено на форум и цитиран от investor.bg. Близо 42% от анкетираните фирми са заявили, че изпитват големи затруднения при изчисляване, деклариране и внасяне на данък "уикенд", а 35% изпитват малки затруднения. Едва 23% са отговорили, че не срещат трудности при отчитането и плащането на налога.
През миналата година бяха въведени нови разпоредби, свързани с личното ползване на фирмени активи. Според последните промени в Закона за ДДС предприятията са длъжни да декларират и отчитат, доколко един фирмен актив се ползва за служебни или лични цели. За частта, която се ползва служебно, могат да ползват данъчен кредит, но за другата част са длъжни да начисляват ДДС - и при покупката, и при ползването на актива. Най-често този казус се появява при използването на фирмени коли, компютри и телефони.
По данни на НАП покупките на леки автомобили с право на данъчен кредит през 2015 г. са достигнали сумата от 190 млн. лева, стана ясно още по време на форума. А общата данъчна основа за периода 2013-2015 г., включително разходите за гориво и поддръжка на леки автомобили, доближава 920 млн. лв. Обяснението на бизнеса е, че заради сложния данък "уикенд" много фирми, особено по-дребните, предпочитат просто да отпишат колите от активите на предприятието и да ги прехвърлят на лицата, които основно ги ползват.