Властта напомпа продажбите на електромобили
Ръстът за миналата година е между 2 и 3 пъти спрямо предходната, похвалиха се от бранша
/ брой: 12
Продажбите на електрически превозни средства в България през 2016 г. са нараснали от 2 до 3 пъти спрямо предходната година, похвали се вчера председателят на УС на клъстер "Електромобили" Илия Левков пред "Блумбърг ТВ България". Това е добра новина, каза той. Левков обаче не даде точни данни колко броя електромобили са продадени през миналата година и колко за предходната.
По думите му бизнесът и общините са много активни в процеса по въвеждане на този вид автомобили, като все повече логистични и всякакъв вид обслужващи компании търсят решения с електрически превозни средства. Общините имат много сериозна роля в инфраструктурата и в стимулите и регулациите. Те биха могли да създадат регистър с възможни точки за инвестиции и изграждане на зарядна инфраструктура, каза той.
От достъпни данни става ясно, че през първата половина на 2015 г. у нас са били продадени само 20 нови електрически автомобила. В началото на 2016 г. бе съобщено, че в страната се движат общо 170 електромобила. Като от тях 134 са леките автомобили, 34 товарните, а автобусите - два броя.
Миналата година обаче започна програма за частично субсидиране за закупуването на електро- и хибридни автомобили с ресурс 1 млн. лева за общинските администрации. Парите са от Националния доверителен екофонд. Вероятно покупката на електромобили с тези пари е вдигнала ръста на продажбите на електрическите превозни средства.
По тази програма бяха осигурени пари за 44 автомобила, като 34 са електромобилите и 10 са хибридните автомобили. Финансиране са получили 22 общини и 4 администрации. През миналата седмица пък стана ясно, че още 1 млн. лева ще бъдат осигурени за електромобили и хибридни автомобили за администрацията за общини и структури на държавната администрация.
Превърнахме се в европейското гробище за стари коли, това е бомба със закъснител. Трябва да има система от стимули, каза още Левков във връзка с последните изнесени данни, че 90% от колите, които се купуват у нас, са втора употреба.