Позиция
За транспорта на пътуващите учители
/ брой: 10
На 11 януари ДУМА публикува информация за разпространено до медиите становище на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа". В него синдикалистите възразяват срещу наредбата на МОН за възстановяване на разходите на пътуващите учители. Според тях тя дискриминира част от педагозите, тъй като предвижда да се възстановяват транспортните разходи само на учители, които пътуват към училища в малките селища, но не и от малки селища към по-големи. По този повод в редакцията се получи писмо от МОН, което публикуваме днес.
По повод ваша публикация от 11 януари 2017 г. със заглавие "Нова наредба дискриминира учителите, алармира синдикат", в която се обявява за дискриминационна Наредбата за условията и реда за възстановяване на разходите за транспорт и наем на педагогическите специалисти, бихме искали категорично да заявим, че тези твърдения не отговарят на истината. С цел изясняване на фактите, заявяваме следното:
Законът за предучилищното и училищното образование регламентира условията за възстановяване на извършените разходи за транспорт от педагогическите специалисти, работещи в населени места, извън местоживеенето си. Съгласно чл. 219, ал. 5 от закона само педагогическите специалисти, които работят в малко населено място извън местоживеенето си, имат право на възстановяване на извършените разходи за транспорт от местоживеенето им до местоработата и обратно или за наем по месторабота.
Министерството на образованието и науката разработи проекта на наредба в съответствие с изискванията на ЗПУО. Поради съществуващото ограничение не е възможно подзаконов нормативен акт да отмени законовото изискване педагогическите специалисти да работят в малко населено място. В тази връзка при разработването на проекта на наредба МОН е отчел изискванията на ЗПУО за възстановяване на транспортните разходи или на разходите за наем само на лицата, пътуващи към малки населени места. Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" е имал възможност да изрази своето несъгласие при общественото обсъждане на проекта на Закон за предучилищното и училищното образование, както и в рамките на обсъжданията на Колективния трудов договор в Отрасловия съвет.
С проекта на наредба като малки населени места са дефинирани населените места с население до 5000 жители. В този обхват попадат 50% от детските градини и над 45% от училищата в страната, като в тях работят над 75% от пътуващите педагогически специалисти. Определената граница е максимално възможната, тъй като в нея попадат над 90% от всички населени места в страната с население над 5000 жители, в които има детска градини и/или училище.
Липсата на педагогически специалисти с необходимата квалификация е много по-силна в малките населени места в страната. Гарантирането на правото на възстановяване на извършените разходи е в синхрон с държавната политика за осигуряване на квалифицирани педагогически специалисти в учебните институции в малките и отдалечени населени места и гарантирането на качествено образование в България.
Проектът на наредба създава нормативна възможност за възстановяване на транспортните разходи на две трети от пътуващите педагогически специалисти.
Отчитайки интереса на педагогическите специалисти, които пътуват от малки населени места към големи, МОН инициира промяна в Колективния трудов договор, с който се дава възможност директорите на училищата да възстановяват транспортните разходи на педагогическите специалисти. По преценка на директорите на институциите със средства от бюджетите им могат да се извършват разходи в полза на пътуващи служители на основание чл. 39, ал. 1 от ПМС щ 374/2016 г. за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2017 г. Това беше записано в Анекса от 16.12.2016 г. към Колективен трудов договор за системата на народната просвета.