Търговска верига подвеждала с различни цени за един продукт
/ брой: 6
Търговска верига за хранителни стоки е заблуждавала клиентите с две различни цени за един и същи продукт. Освен това търговецът слагал една цена на рафта в магазина, а маркирал друга на касата. Нарушението е свързано най-вече с продажбата на млечни продукти - кашкавал и сирене. Това съобщава Комисията за защита на потребителите (КЗП), след като Върховният касационен съд e потвърдил с окончателно решение колективен иск на комисията срещу веригата.
Искът е заведен, тъй като супермаркетът е нарушил влязла в сила заповед на КЗП, с която се забранява прилагането на нелоялни практики. Проверка на контролния орган в няколко обекта на въпросната верига установила, че потребителите може да заплатят с до 4 лв. над обявената върху опаковката цена при покупка на предварително разфасовани млечни продукти. Предпоставка за това е разминаването между цената върху продуктовата опаковка и посочената на рафта цена, която се маркира на касата и в общия случай е с около два лева по-висока.
Например при поставена върху вакуумната опаковка на кашкавал цена 12,29 лв. за килограм и 2,26 лв. за разфасовка от 192 г, маркираната на касата цена за килограм е 14,34 лв. и 2,76 лв. за количеството в опаковката. Това означава, че потребителят ще плати за килограм с над 2 лв. повече, отколкото очаква. Нарушението е констатирано за около 10 вида от изложените на щанда продукти, от които към момента на проверките са били налични близо общо 200 разфасовки. В някои случаи дори е установено, че върху опаковките на разфасовките от един вид продукт е поставена различна цена за килограм. Друго регистрирано нарушение при този търговец е обявяването на по-ниски цени на щанда от маркираните на касата.
Комисията е забранила описаните нелоялни практики със заповед, потвърдена от съда. Нова проверка след влизането в сила на разпоредбата показва, че търговецът продължава да извършва същите нарушения. Следващата предприета от КЗП стъпка е завеждането на колективния иск. С потвърждаването му ВКС задължава търговеца да не прилага в бъдеще тези практики.