18 Април 2024четвъртък19:24 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Акцент

Грабят ни с такса смет

Въпросите около Завода за боклук в столицата продължават да висят

/ брой: 2

visibility 47

Преди по-малко от месец общинските съветници от БСП внесоха предложение в Столичния общински съвет за 5-процентно намаление на такса смет, ако човек я заплати до края на март. А също - да бъде намалена самата такса смет, защото и в момента приходите от нея не се усвояват напълно. Общинският съвет, доминиран от ГЕРБ, отхвърли предложенията.
Отделно те внесоха питания до кмета Фандъкова по повод отстраняването на директора на Завода за отпадъци в София, който глътна милиони европари, а дейността му е непрозрачна. Има съмнения, че хиляди фирми използват възможността уж сами да карат боклука си до завода и да го предават там срещу минимална такса, а реално отпадъците им се извозват от концесионер. Това всъщност ощетява двойно общината и софиянци - един път немалко фирми не внасят такса смет, втори път общината плаща за докаран боклук.
По думите на Цветков в отговора на Фандъкова не са посочени никакви конкретни данни. Тя само заявява, че вече посещава завода за боклук, за да се запознае със ситуацията и евентуално да вземе мерки за минимализиране на щетите. Защото, ако в Брюксел стане известно, че и технологията на практика не работи, и че боклуците вместо да се изгарят се развозват до Плевен или Девня, под въпрос може да се окаже изграждането на третия модул на съоръжението, а и да се наложи да връщаме пари в ЕС. Въпросите, поставени в позицията на Борис Цветков и в питането му до Фандъкова до момента не са намерили своя отговор.


Борис Цветков,
общински съветник от БСП


С размера на такса смет продължава да се бърка в джоба по-дълбоко от необходимото на гражданите и на фирмите в столицата.
- От СО не могат да защитят за какво точно им трябват парите, защо събраните и предвидени в бюджета средства не са изразходвани. Например от предвидените за изграждане на жп връзка към завода за боклука 850 000 лв. за 2016 г. са разходвани 0 лв., по другите пера също има сериозни разминавания, а единственото на 100% усвоено перо е закупуването на 5 високопроходими автомобили за СИ – не високопроходима техника за почистване, а високопроходими леки автомобили, при това 5. Добре е, че поне и с тях не сме видели да се движи премиерът в оставка.
- В Общинския съвет продължават да не приемат нашите мотивирани предложения за намаляване на размера-промила и за 5% отстъпка за плащане на цялата такса в началото на годината (тази отстъпка съществува за данък сгради, има я в други общини, имаше я и в София).
- Искат да разглеждаме и гласуваме същата такса смет без отговор на ясните ни питания (от мен и от колегите Паргов и Христова), и без точни данни и анализ:
- колко са фирмите, освободени от такса смет, и какви количества сами са извозили до завода (и доказателства, че няма двойно ощетяване на бюджета на СО – един път от по-малкото събрана такса смет от тези 416 фирми – т.е. по-малко приходи за СО, и втори път – дали няма отчетен и платен на концесионерите боклук (не по чл. 26 и чл.23, а по чл. 24 от Наредбата за определяне и администриране на местни данъци и цени на  услуги, предоставяни от Столичната община) – т.е. ощетяване чрез заплащане на разходи, които СО не дължи.) Тези въпроси могат да се изяснят еднозначно, когато получим точни и ясни отговори, всичко е проверяемо и доказуемо чрез отчетността и джипиес системите на завода и на фирмите.
Предлагам Фандъкова и новите отговорници за сектора да разгледат и актуализират отчета за 2016 г. и план сметката за 2017 г. с важните липсващи към момента данни и да внесат за обсъждане и гласуване актуализиран доклад. За всички разминавания и неточности е ясно, че отговорността е на кмета Фандъкова, защото тя освен, че назначи Бояджийска, но и изказа пълна благодарност за свършеното от нея.
По проблемите със завода за боклук има сигнали и информация, та питаме:
- Вярно ли е, че бункерите се пълнят и заводът не може да преработи постъпващи отпадъци,има разминаване между експлотационно предвидените натоварвания и реално обработваните количества (800 или 1100-1200 тона на ден);
- Произведен РДФ с показатели, някои от които излизат извън заложените;
- Защо трите завода (които вече получиха РДФ) не го искат – по-висока влажност или друг е проблемът, въпреки че СО плаща транспорта дотам и плаща такса на всеки тон – 20-40 лв. за изгаряне.
- Къде в момента се оползотворяват РДФ балите – дали няма да се наложи да се депонират на ръба и извън закона в Долни Богров? Защо тогава работи този нов и скъп завод, щом така или иначе РДФ-ът не се оползотворява, а също ще се депонира? Докога ще продължи този проблем – най-оптимистичният срок за заработването на инсталацията за горене на РДФ в Топлофикация–София е 2020 г. Дотогава и Долни Богров ще се изчерпи, кой и къде ще ги гори, колко ще струва това разхождане не на балите на Софиянски, а на РДФ-балите на Фандъкова по страната и то с претоварени опасни камиони, а не с жп.
- Въобще не коментираме политическото назначение без конкурс на политическо лице и опроверганите фалшиви мотиви – при напускане по взаимно съгласие договаряно между 14 и 17.11 и случило се на 17.11, три седмици след това да се обявяват мотиви за уволнение за случаи и събития, развили се след 17.11. – смърт след операция и повредена лента. Тук тревожна е липсата на официално сезиране за трудова злополука и липсата на публично оповестяване на информация за инцидентите.
Настоявам за:

1. Изтегляне на внесения от освободения зам.-кмет непълен и необоснован доклад за отчет за 2016 г. и за план-сметка за чистотата за 2017 г.
2. Актуализиране на доклада и съобразяване с фактите и реалните приходи и разходи.
3. Кметът на СО да обяви публичен конкурс за избор на директор на завода в комисията, за подбора на който да участват и общински съветници, и граждани.
4. Мониторинг вкл. и от граждани на джипиес системите на завода и на фирмите.


Питане
до г-жа Йорданка Фандъкова,
кмет на София,
от Борис Цветков – общински съветник

ОТНОСНО проблемите със сметосъбирането, сметоизвозването, преработка и оползотворяване на отпадъците

Уважаема г-жо Фандъкова,


В Столичната община продължават проблемите с чистотата - да се харчат стотици милиони за чистотата, без да се постига ефективност. Въпреки че години наред бяха изразходвани и продължават да се разходват значителни средства, все още няма изградени инсталации за оползотворяване на полученото от завода РДФ гориво. В същото време средствата за сметосъбиране, почистване и сметоизвозване постоянно се увеличават и са най-високите в страната и по-високи от редица европейски градове и столици. Във връзка с това отправям към Вас следните въпроси:
Какви са заявените количества от фирми (по чл. 24), колко от тях и кога са постъпили в завода и каква е заплатената сума за третиране на отпадъци за 2015 г. и за 2016 г. до момента и кои са фирмите? Кои са фирмите (и съответните количества), които извършват доставянето на тези отпадъци в завода? Какви са тенденциите при реализацията на услугите по чл. 23, 24 и 26?
Какви са количествата отпадъци, събрани и постъпили в завода от фирмите по чл. 23 и по чл. 26 и какви са изплатените суми за 2015 и до момента на 2016 г. за всяка фирма (доставчик, заявител)?
В какви срокове ще започне да функционира инсталацията за оползотворяване на РДФ горивото и колко ще струва изграждането й? Какви ще бъдат проектните разходи на СО за транспорт и освобождаването ни от РДФ балите до пускането на инсталацията? Какво се случва с полученото РДФ гориво в момента и как се оползотворява РДФ горивото? Какви са реалните възможности на завода за преработка на отпадъците (колко тона на ден)? Кога ще обявите публичен конкурс за избор директор на завода и в работата на комисията ще включите ли общински съветници и граждани?
Смятате ли да изпълните поетите от Вас ангажименти за създаване на общинско предприятие за сметосъбиране, почистване и сметоизвозване и в какви срокове?
Защо не е изградена жп връзка и товарна рампа за товарене и извозване на РДФ балите с най-безопасния, евтин и екологичен жп транспорт?
 

Токът за бита още година с фиксирана цена

автор:Дума

visibility 254

/ брой: 74

Общински проекти за 1,9 млрд. лв. са одобрени от МРРБ

автор:Дума

visibility 252

/ брой: 74

Домакинствата заплашени от "водна бедност"

автор:Дума

visibility 257

/ брой: 74

ОМВ търси партньор за проучване за нефт и газ в Черно море

автор:Дума

visibility 245

/ брой: 74

Словакия отхвърля мигрантския пакт

автор:Дума

visibility 247

/ брой: 74

Сърбия осъди решение на ПАСЕ за Косово

автор:Дума

visibility 268

/ брой: 74

Байдън е годен за президент

автор:Дума

visibility 250

/ брой: 74

Накратко

автор:Дума

visibility 216

/ брой: 74

Терористичен атентат

автор:Александър Симов

visibility 271

/ брой: 74

За аматьорщината в киното

visibility 254

/ брой: 74

Г-н Президент, сменете Главчев, не преговаряйте с мафията!

автор:Дума

visibility 241

/ брой: 74

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ