КЗП засече неравноправни клаузи в договорите за бързи кредити
Някои фирми прилагали необосновани такси - за напомняне по телефона за дължима вноска или за намиране на гарант по заема
/ брой: 2
Разгледахме общите условия на всички фирми, предоставящи бързи кредити. В почти всички има неравноправни клаузи, които ощетяват потребителя, съобщи вчера пред Нова телевизия председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов. Според него обаче след приемането на промените в закона за потребителските кредити през 2014 година, които засягат и бързите заеми, нарушенията са намалели сериозно. Все още обаче се откриват договори с липсващи параметри, като размера на отпусканата и дължимата сума. Често подобни договори се маскират, като заявление за одобрение. "Има успокояване на пазара, но се търсят вратички", коментира Маргаритов.
В момента фирмите за бързи кредити прилагат необосновани такси - например за напомняне по телефона за дължима вноска, за които потребителите плащат по 10 лева, или за намиране на гарант по кредита, като тук таксата стига и до 500 лева. Димитър Маргаритов посочи още, че повечето компании са премахнали доброволно откритите нарушения в договорите. От 45 институции обаче срещу 9 са заведени колективни искове. Те не смятат, че прилаганите клаузи са неравноправни, защото дейността, която извършват, е високорискова.
Председателят на КЗП посъветва потребителите да внимават какво подписват, защото вече подписани договори трудно се развалят. Маргаритов посъветва потребителите задължително да изискват подписване на Стандартен европейски формуляр. Той съдържа всички реквизити на един кредит - колко се взима и колко се връща.
През 2016 г. продължава тенденцията от предходната година на намаляване на процента на нарушенията при извършени проверки на подадени сигнали от граждани, обяви Маргаритов пред "Блумбърг тв България". През празничните дни са получени около 50 сигнала, което по думите на Маргаритов е доста по-малко, отколкото в предишни години, когато е имало случаи и на двойно повече. Той посочи, че се запазва тенденцията да се получават над 20 хил. жалби и сигнали годишно. На първо място за поредна година са телекомуникациите и телекомуникационните услуги - 35-40% от всички жалби. На следващо място с дял от над 20% са жалбите и сигналите срещу качеството на стоките за бита, а 18-20% от жалбите са срещу естествените монополисти.