Пристигнаха първите двигатели за МиГ-29
Израел е подновил офертата си към България за продажба на втора ръка Ф-16
/ брой: 171
Първите два ремонтирани в Полша двигатели за българските МиГ-29 са били доставени с полет на ВВС на 8 юли в авиобазата "Граф Игнатиево", става ясно от писмен отговор на министър Николай Ненчев до народен представител, съобщи БГНЕС. Още два двигателя също са вече готови, а следващата двойка била в процес на ремонт. Изпълнението на договора трябва да приключи в края на т.г. Ремонтът на шестте двигателя на фронтовите изтребители съветско производство МиГ-29, които са на въоръжение в нашите ВВС, стана повод за напрежение между България и руската корпорация "МиГ", която е собственик на интелектуалния продукт и не е давала разрешение двигателите да бъдат ремонтирани в трета страна. Руската страна отказа да дава гаранции за двигателите, ако бъдат ремонтирани в Полша. Ремонтът струва на българското МО малко над 6 млн. евро.
Междувременно стана ясно, че Израел отново е лансирал предложението си България да закупи техни изтребители Ф-16 втора ръка, с които да модернизираме ВВС. То е дошло по време на посещението на израелска делегация у нас по покана на МО, съобщи агенция "Монитор".
Предложението на Израел идва в рамките на преговорите, които МО води за закупуването на нов тип многоцелеви изтребител. Проектът за модернизация на ВВС предвижда закупуването на 16 самолета на два етапа, като първите 8 самолета трябва да бъдат взети до 2018 г. Досега основните разговори бяха за Ф-16 втора ръка от Португалия и за нови изтребители "Грипен" шведско производство. Израелското предложение било за няколко варианта на F-16, включително и за най-съвременните модификации. Депутатите от комисията по отбрана, които се запознали с предложението, изразили обаче притеснение по отношение на една от фирмите, които стоят зад офертата. Става въпрос за частната "Елбит Системс", която преди години бе избрана от държавата да ремонтира военните хеликоптери Ми-17 и Ми-24, но след това се оказа, че тя няма лиценз за ремонт от руския производител на машините и това доведе до проваляне на сделката. България тогава загуби 8 млн. лв.