29 Март 2024петък03:36 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Позиция

Оставаме "глухи"

Защо никой не мисли държавнически за обучението по музика в българското училище

/ брой: 143

visibility 29

Проф. Емил ЯНЕВ
 
В редовната си публикация във в. "Сега" от 17 юни т.г. журналистът писател Калин Донков казва, че "доброто стихотворение в известен смисъл е универсално - човек го разстила върху душата си и тогава то получава своя завършен образ". Когато поетичният текст се използва за основа при написването на песен, "стихотворението става еднозначно, понеже музиката е един вид тълкуване, което го оголва, опростява и превръща в нещо различно" от поетичния му първообраз! Прав ли е уважаваният и ценен от мен жрец на словото Калин Донков?
Потърсих и други становища по въпроса и попаднах на следните откровения:
* "О, божествена Музика! Безпомощният и слаб език на словото отстъпва пред твоето тайнство." (Томас Мор);
* "Думите, облечени в Музика, казват много повече." (Арсени Тарковски, поет);
* "Все още Музиката е сигурно убежище за красотата, любовта и нежността между хората." (Давид Фоенкинос, френски писател).
"За да има песен, трябват думи", утвърждава поетът Георги Струмски и е напълно прав, защото Музиката и Поезията са две сестри, които взаимно се допълват. Със своя универсален "език" и с виртуалната си "образност" музиката може да даде необикновена изразителност и мъдрост за реалните неща в живота, без да манипулира, да препоръчва и налага конкретни модели. Неслучайно испанска поговорка категорично констатира, че "музиката прави човека по-благороден", а нейна индийска посестрима допълва, че "всичко на този свят има своята песен"! Обобщението на проф. Валери Стефанов е, че "някога песента е била универсалният език на земните същества. И отново ще бъде, защото в деня на песента се вдигат завесите на небесата"! А може ли да не вярваме на думите, приписвани на митичния Орфей, че "светът може да бъде завладян с оръжие, но по-добре е с лира"!
Между музиката и поезията не може, а и не бива да има противопоставеност, понеже те са плод и еманация на най-висшите и съкровени човешки мисли, чувства и емоции. Независимо от общата им първооснова, те винаги са субективни. А съчетаването на два неповторими компонента задължително "ражда" трети неповторим субект - песента.
Силата на музиката е заложена в нейната способност да изпраща към слушателите "невидими" емоционално-енергийни послания, които го карат да мисли, да се радва и да скърби "по свой начин". Възприемането и "разгадаването" на тези послания зависи от културния статус, притежаван от слушателите, който обуславя тяхната неповторимост. Същевременно тази "невидимост" на музикалното изкуство е и неговата "слабост", защото слушателите, които нямат култивирана способност за възприемане на излъчваните послания, остават "глухи" за тях.
Овладяването на тази способност трябва да се извършва в детско-юношеската възраст на подрастващите. За жалост българската образователна система изисква от тях да овладеят главно четенето и смятането, но не и слушането, от което произтичат всички негативи на небалансираното обучение, което - необяснимо защо - тo продължава да налага.
Нужнo ли е отново да се доказва, че успехите в културата, науката, образованието, спорта и още редица други обществено значими сфери зависят от използването на пирамидалната структура при тяхната подготовка и реализация? Но не с върха надолу, а с разширяване на пирамидалната основа! С други думи казано, създаването на условия и възможности повече подрастващи да развиват своите природни заложби е стратегическа задача за всяка разумна държавна доктрина, която защитава интересите на гуверньора, т.е. народа! При това тази защита трябва да бъде балансирана и със синхронизиране на подходите спрямо отделните й компоненти. Кампанийното фаворизиране в отделни периоди от време на някои от тях е проява на нисък управленски капацитет, съчетан с управленски волунтаризъм, и е ярък пример за безперспективност в прогнозната дейност на отделни лица и образователни системи.
Понеже в това изложение се говори главно (но не само) за Музика и Поезия, трите примера, с които ще онагледя направените констатации, се отнасят за училищното обучение по музика и литература:
* Неравностоен подход спрямо тях е изискването с какви обществено значими образци да бъдат запознати учениците в различните класове. След широко обществено обсъждане такива се посочват САМО за обучението по литература, а за обучението по музика няма! Защо? Нали освен Ботев, Вазов, Яворов, Вапцаров, България има още Добри Христов, Петко Стайнов, Панчо Владигеров, Любомир Пипков, Парашкев Хаджиев, Христина Морфова, Илка Попова, Тодор Мазаров, Борис Христов, Васко Абаджиев, Саша Попов, Добрин Петков, Светослав Обретенов... Коментарът е излишен!
 * Още в античността е било констатирано, че човекът е единство от дух и материя. Затова олимпийският девиз е "Здрав дух в здраво тяло"! Той подчертава приоритетната роля на главата - като "ръководител" на краката, а не обратното! В регламентираните и финансово обезпечени от МОН извънкласни дейности фигурират САМО олимпиади и спортни състезания, но няма фестивали и други прояви, целящи повишаването на емоционалната култура и естетическите критерии на учениците! Затова училищата понастоящем са НЕМИ и продължават да бъдат "училища - мъчилища"!
* Към културата, науката, образованието, спорта и пр. обществени сфери не може да се прилагат елементарните подходи, характеризиращи пазарните обществени отношения. Тези сфери не може да бъдат обект на търговска дейност, понеже изпълняват важни държавни функции, директно свързани с националната идентичност и държавната сигурност! Това трябва да бъде "червената нишка", която да определя целесъобразността на сегашната - а и на бъдещите - образователни реформи! Девизът "Българи юнаци!" изисква държавническо мислене и действия, за да има реално покритие!

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ