В БДЖ зрее напрежение
Проблемите са заради висящия все още план за стабилизиране на холдинга и ниските заплати на железничарите
/ брой: 230
В БДЖ зрее напрежение, стана ясно вчера на пресконференция в КТ "Подкрепа", организирана от Федерация "Транспортни работници" към синдиката. Причините са свързани с плана за стабилизиране на холдинга и заради работните заплати на железничарите. 30 млн. лв. допълнително трябва да се дават към субсидията в момента на БДЖ, за да може да стъпи на краката си и да изпълнява програмата си – да закупи нов подвижен състав и да тръгне нагоре, казаха от синдиката.
От "Подкрепа" настояха вчера Министерството на финансите да подкрепи Плана за стабилизиране на БДЖ 2015-2022 г. Инж. Марио Нинов, зам.-председател на Федерация "Транспортни работници" - КТ "Подкрепа", припомни, че миналата година имаше напрежение в железничарските среди заради намерението за спиране на влакове. Управляващите се отказаха впоследствие от това си намерение и беше написан План за стабилизиране на БДЖ 2015-2022 г. Всички парламентарно представени сили подкрепят това, но моментът, в който се стигна до осигуряване на финансовата подкрепа, за да може наистина това да се случи, стана ясно, че финансовият министър Горанов не го подкрепя, обявиха от синдиката.
В петък миналата седмица се предвиждаше на транспортна комисия в НС планът да бъде разгледан, но финансовият министър не дойде и заседанието не се проведе. По-късно Горанов, заяви че няма да одобри стратегията за оздравяване и развитие на железниците, защото се нуждае от стотици страници корекции, преди да получи подкрепа.
"Г-н финансовият министър независимо, че беше в сградата на парламента, си стоя долу в стаята на парламентарната група и не се качи на горния етаж, където беше заседанието на комисията по транспорт", каза Нинов.
От синдиката очакват Горанов да им отговори на въпроса: "Защо финансовото министерство не желае да подкрепи 7-годишния план за стабилизиране на БДЖ". Оттам обърнаха внимание на факта, че в момента се формира бюджетът за следващата година и ако се пропусне да се формира в него финансирането на този план, това означава, че нищо просто няма да излезе.
От КТ "Подкрепа" очакват и друго напрежение, отново свързано с финансирането на компанията. То се отнася до колективния трудов договор, в който има условия, че при повишаване на минималната работна заплата се вдигат заплатите със съответния процент. На 1 януари догодина минималната работна заплата ще стане 420 лв., а в момента в НКЖИ минималната заплата е 394 лв., а в БДЖ 400 лв. Това означава, че заплатите в двете кампании би трябвало да се вдигнат, каза Нинов. "Истината е такава, че в БДЖ и НКЖИ всеки ден напускат хора", каза синдикалистът.