19 Май 2024неделя16:02 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Ако щете - вярвайте

Полет над най-стария жив град в Европа

Смел проект на мечтателя и потомствен пловдивчанин Жорж Трак за въздушен транспорт между тепетата и другите забележителности на града, който ще обедини културата, туризма и спорта

/ брой: 221

автор:Петра Ташева

visibility 2407

Често мои приятели - гости на Пловдив, ми се жалват, че красотите на града ги оставят... без крака! Истината е, че се искат яки нозе и здраво сърце, за да се обиколят уникалните исторически  забележителности на днешния приказен град, родил се преди хиляди години. Изкачването по тепетата, разглеждането на многобройните паметници на културата, на откритите музейни експозиции отнема доста време и енергия на посетителите на Пловдив, обявен за Европейска столица на културата през 2019 г. Тази е причината, която поражда желанието у един потомствен пловдивчанин да изработи идеен проект за полет над най-стария жив град!
Кой е този мечтател - автор на смелия проект за лифтов полет над града на тепетата?
Казва се Георги Иванов, но е известен с артистичния псевдоним Жорж Трак. Той е художник, работещ в много направления: живопис, скулптура, мозаистика, пространствени решения и проекти с множество реализации у нас и в чужбина. През 1990 г. е завършил Художествената академия "Николай Павлович" в София в класа на проф. Светлин Русев, а през 2003 г. завършва и УНСС, специалност "Международни икономически отношения".
Още в студентските си години художникът показва активна социална позиция с картините си "Клетка", "Безименно дружество", "Инфлация", "Балони-биберони".
Жорж Трак е автор на впечатляващи творби, които украсяват градски пространства у нас и в чужбина. В центъра на Пловдив, на централния площад, до хотел "Тримонциум", е фонтанът "Спиралата", поставен в деня на присъединяването на България към Европейския съюз. Проектирането и изработката на монументалната скулптура във водна среда е творческо решение на Жорж Трак. Тук, в дружеската прегръдка на метала, водата и светлината, формите на кръга, квадрата и спиралата с 12 винта и 24 дюзи от вода и светлина постигат кинетичния ефект на безкрайното движение, т.е. живот.  Образувана е необичайна и красива композиция с ефектите на светлината и водата, различни денем и нощем, в делник и в празник. Жителите и гостите на града наблюдават с интерес невероятната хубост на този монумент, който е една от емблемите на Пловдив!
Дело на Жорж Трак е скулптурната композиция "Храм на поезията" пред Гарнизонното стрелбище в София. Тя е посветена на 100-годишнината от рождението на Никола Вапцаров и отдава дължимата почит към творческата свобода на словото и духа. Този проект е осъществен съвместно с Мая Вапцарова, като идеята е да се постави началото на международен скулптурен парк на носителите на "Световната награда за мир".
Пред общината на Пловдив е паметникът "Свидетелят", възпоменателна скулптурна композиция, посветена на 1025 пловдивчани - жертви в периода 1944-1954 г. Необичайното в този паметник на омиротворението е, че в основата му е вграден ствол на стогодишна черница, свидетелка на XX век. В новогодишната нощ на 2000 г. дънерът на дървото се разцепил от обилния снеговалеж и творецът го включва в скулптурната си композиция. За него това е знамение - сякаш площадното пространство се е освободило от силно нагнетената социална енергия на бурния двадесети век. Болезнеността се вижда от  сблъсъка на една природна форма с една индустриална форма - хиперболичен парабелоид.
Вдъхновен от древната осемхилядна история  на Пловдив, през 2009 г. Жорж Трак проектира и изработва чешма-фонтан от бронз, която се намира на пешеходната улица на града. А през следващата 2010 г. творецът осъществява културен мост между двата побратимени града Пловдив и Истанбул с поставянето на идентична чешма-фонтан в двора на храм-паметника "Св. Стефан" - българската желязна черква.
През есента на 2014 г. по идея на г-н Лука Станчев - председател на Пловдивския граждански клуб, и по проект и изпълнение на г-н Жорж Трак и със средства на родолюбиви благодетели бе подготвена и поставена реплика на колоната от базиликата в град Балш, Албания. Това е мраморна колона, която единствена документира покръстването на България от княз Борис I през 866 г.
Жорж Трак е известен с организирането на художествени ателиета за деца и възрастни, на ателиета за арттерапия на незрящи деца, с проекти за наркозависими младежи. Широка е и неговата дарителска дейност. През 2010 г. той изработва и дарява позлатен кръст на черквата "Св. Богородица" в Широка лъка, а през 2014 г. поставя позлатен кръст на купола на камбанарията на черквата "Св. Параскева" в с. Лещен.
Той бе един от дарителите и радетелите за изработването от скулптора Цвятко Сиромашки на "Маската на Борис Христов" и поставянето й пред Дома на културата "Борис Христов" в Пловдив.
По случай 65-годишнината на Спортното училище "Васил Левски" тук Жорж Трак изработва и дарява барелеф на Васил Левски. Негова е идеята всяко училище у нас да има барелеф на Апостола на свободата.
Вече 25 години Жорж Трак работи в сферата на изкуствата, като приема всяка нова техника и технология като средство за провокация и подобряване на средата, в която живее и твори. В близост до изключително красивата главна улица на Пловдив е "Подлез Археологически" - преди "Тунела", близо до "Понеделник пазар". Спускайки се по стълбите на подлеза, попадате в античността, и движейки се по централна градска улица от древен Филипопол, по огромните излъскани от вековете плочи, стигате до Културен център-музей "Тракарт", чийто създател е Жорж Трак. 
Тук е показана чудно красива римска подова мозайка от античната жилищна сграда "Ейрене" от края на II - началото на III век след Христа, която е национален паметник на културата.
В музея са експонирани три постоянни колекции. Първата е "Стъклото в античното изкуство", проследяваща различните техники за работа със стъкло в продължение на 1000 години - от V в. пр.Хр. до IV в. сл.Хр. Експозицията "Римски миниатюрен портрет" от I в. пр.Хр. до I в. сл.Хр. е втората. Експозицията "Прототракийски портрет" включва керамика от неолита и енеолита от IV-III хилядолетие пр.Хр.
Разположена в естетиката на античната обстановка, камерната зала "Тракарт" е предпочитано място за концерти, театрални постановки, презентации, семинари и изложби.
През 1999 г. Жорж Трак основава Фондация "Тракарт-2000", която работи за съхраняването и развитието на културно-историческото ни наследство, паметниците на културата и художествените занаяти, както и тяхното опазване, възстановяване и разпространение. Проектът "Традиция в бъдещето" е финансиран от Програма PHARE и Фондация за развитие на гражданското общество.
Фондация "Тракарт-2000" дарява изписването и обновлението на иконостаса на храма "Св. Иван Рилски" в с. Алеково, Свищовско. Тази черква е последната работа на майстор Кольо Фичето, който започва строежа й, но поради смъртта му неговата бригада го довършва. По този начин маестро Жорж Трак отдава почит на майстор Кольо Фичето и се прекланя пред делата на големия български строител.
Запознах се с Жорж Трак тази година през юни на провеждащите се в Културен център-музей "Тракарт" Дни на тракийската култура "Музика и слово". В античната музейна атмосфера, с интересната програма и с участието на хорови формации, за трети път любителите на историята на траките слушаха увлекателни беседи на учени-траколози и лектори.
Тогава разбрах и за смелия проект на Жорж Трак за лифтови връзки между тепетата и другите забележителности на Пловдив. Той е инициатор на този проект, който ще обедини културата, туризма и спорта, ще подобри комуникативните връзки на жителите на града, но най-вече ще обслужва гостите и туристите. Ето какво сподели Жорж Трак:


- В дългогодишната си практика на нови маркетингови решения в областта на културата "Тракарт" доказа, че старата максима "Има ли пари, ще има култура" трябва да се замени с призива "Парите са в културата!" Не бива да разбираме културата само като мандатна политика, а като трайно проявление на нашето минало, което да определи и нашето бъдеще. Затова аз съм убеден, че проектът "Полет над най-стария жив град" ще бъде съвременен атрактивен "венец". И Пловдив заслужава този венец!
- Каква дължина ще има линията?
- Това ще бъде въжен транспорт от 8-10 километра в пръстен. Той ще повиши качеството на туристическите услуги, като даде възможност за бърз и лесен достъп до желаните забележителности на града. Ще бъде алтернатива на градския транспорт, ще увеличи многократно туристическия поток и ще предостави множество допълнителни атракциони. Насладата на граждани и гости на града да гледат красивия Пловдив от птичи поглед ще бъде несравнима!
- Ако говорим условно за 10 000 туристи...
- Немски експерти са категорични, че за да се превозят 10 хиляди души, са необходими 10 влака, или 200 автобуса, или 5 хиляди леки коли, или... само 1 лифт!
- Но за това съоръжение ще трябва да се изградят кули, станции, и ще бъде много скъпо!
- Общата сума, необходима да бъде осъществен такъв проект, е около 15 милиона. Няма да бъде необходимо да се градят кули, защото пловдивските тепета ще изиграят ролята на кули. Пилоните на линиите ще бъдат поставени ниско, за да не се проектират върху силуетите на тепетата. Всички знаем каква е изумителната красота на града от тях - и на слънчева светлина, и вечер!
- Нека да направим сравнение с чужбина.
- Толкова туристи искат да се изкачват на кулата в Берлин, на Окото на Лондон, да гледат хубостта на Дубай от високо! Помислете колко желаещи ще има в Пловдив срещу такса примерно от 1 лев да "летят" над града, да стигат лесно, бързо и удобно до желаната дестинация! Полетът ще се превърне и в приключение, и във всекидневие за всички, ще бъде основа на нови алтернативни транспортни комуникации.
- Запалихте и мен! Бихте ли представили проектираните маршрути?
- Първият маршрут ще бъде от Панаира до пл. "Шахбазян". Началото ще започне от покрива на единствения покрит осеметажен паркинг на Международния панаир, а междинната станция на пл. "Шахбазян" ще дава възможност за прекачване. Крайната станция ще е ресторант "Рахата" на Небет тепе. Общата дължина на маршрута - 1200 м.
Този етап е много важен, защото дава бърз и лесен достъп до Стария град и решава проблема с паркирането както на коли, така и на автобуси. Смятам, че с приходите от първата линия ще бъдат реализирани следващите.
- Сега вторият.
- Началната станция на втория въздушен коридор ще бъде Таксим тепе и ще стига до Сахат тепе, а общата дължина ще бъде 300 м.
Третият маршрут ще има начална станция на Сахат тепе, като междинната станция ще дава възможност за прекачване на официалния вход за хълма Бунарджика на бул. "Руски", а крайната станция ще е на Бунарджика - източно от Руския паметник. Дължината на маршрута ще е 1000 м.
Четвъртият маршрут е от Бунарджика до Джендем тепе. В градинката на бившата Парашутна кула ще бъде междинната станция. Общата дължина на маршрута е 1300 м.
От Джендема - Младежкия хълм, с междинна станция в основата на северозападната част на тепето, до Братската могила е петият маршрут с дължина 600 м.
Шестият започва от Братската могила и краят му е на Гребния канал. Дължината - 2200 м. Плануват се разходки: с велорикши по велоалеи, обиколка с влакче по обходен маршрут - Стадиона, Въжения мост, Гребния канал.
С начало Гребния канал и край Международния панаир, като дължината му е 3200 м, е седмият маршрут. Най-близката точка на река Марица ще бъде начало на воден маршрут с атрактивни плоскодънни лодки (20-30-местни) до изходната точка на Панаирния град.

х     х     х
 
Проектът за лифтов полет над Пловдив е част от тезата на Жорж Трак за синтез на античност и съвремие! Досега успехът е съпътствал всичките му идеи.
Най-сърдечно му желая сполука и в този смел проект! Нека успехът да бъде полезен сътрудник на художника-мечтател, за да полетим наистина над Града на тепетата!

                 
Може би така би изглеждал първият етап

Една възможност за втория етап

Спиралата ден-нощ

Балони-биберони
Жорж Трак

"Булгаргаз" съди "Газпром" за 400 млн. евро

автор:Дума

visibility 1352

/ брой: 91

КЕВР: Евтиното парно ще доведе до по-скъп ток

автор:Дума

visibility 1295

/ брой: 91

Изпитът за ловци поскъпва

автор:Дума

visibility 1324

/ брой: 91

Състоянието на Фицо остава "много тежко"

автор:Дума

visibility 1443

/ брой: 91

Нидерландия ще има дясно правителство

автор:Дума

visibility 1359

/ брой: 91

Скъсаха Преспанския договор в Атина

автор:Дума

visibility 1464

/ брой: 91

Извънредно положение в Нова Каледония

автор:Дума

visibility 1287

/ брой: 91

5 куршума

автор:Таня Глухчева

visibility 1559

/ брой: 91

Стъкмистика

автор:Мая Йовановска

visibility 1538

/ брой: 91

За достойна България в мирна Европа!

автор:Дума

visibility 1479

/ брой: 91

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ