Тежък срив в знанията в прогимназията
По-ниски резултати след VІІ клас по български спрямо миналата година, в математиката - погром
/ брой: 125
Има тежък срив в резултатите на учениците в усвояването на знания между ІV и VІІ клас. Това показват огласените вчера от МОН резултати от изпитите след VІІ клас и в края на началното училище. Когато сегашните седмокласници са завършвали ІV клас, средният брой точки, които са получили на изпитите по български (БЕЛ) и по математика, е съответно 72,65 и 70,9. В края на VІІ клас същите деца сега са се сринали на среден резултат по български език и литература 53,25 точки и по математика - 45,46 точки. МОН дава дежурното обяснение - сривът се дължал на начина на оценяване и на преминаването от един учител в ІV клас към учители по всички предмети в V.
Има спад в резултатите на изпита след VІІ клас и спрямо миналата година, отбеляза вчера зам.-министър Ваня Кастрева. В изпита по БЕЛ средният резултат миналата година е бил 62,64 точки, сега е 58,68 точки - с близо 4 на сто по-нисък. Много зле е положението с математиката - там от 52,58 точки миналата година резултатът е спаднал на 45,73 точки сега - с близо 7 пункта. При това съществен спад в средните резултати има и в първия модул за т.нар. външно оценяване, и във втория - за прием в гимназиите, на който се явяват все по-малко ученици. Преди 4 години - през 2011 г., средният успех по математика е бил цели 51,53 точки.
Като цяло малко по-високи резултати от миналата година децата са показали само по предметите химия, физика и по чужди езици. По БЕЛ пропуските на учениците са най-вече в лексиката, непознаването на значението на думите (например какво е зограф), в пунктуацията, сложните изречения и неумението да се работи с текст. В математиката традиционно най-трудни се оказват задачите с неравенства и геометрията. Двойките по БЕЛ са 8154, а по математика слабите оценки са скочили с цели 27% и са 14 939. Малко са децата, получили максимален брой точки във външното оценяване - 61 по БЕЛ и 429 по математика.
По-добре са се представили учениците на външното оценяване след ІV клас. Около 70-80 на сто от четвъртокласниците покриват стандартите за знания по различните предмети, отбеляза Кастрева. Най-много са отличните оценки по предмета "Човекът и природата" - 68,29%. По БЕЛ отличните оценки са 56,15%, по математика - 51,77%, а най-ниски са оценките по "Човекът и обществото", по този предмет отличните оценки са 44,30%.