През 2014 г.
За 3 часа с влак от София до Бургас
До 15 февруари ще е ясно ще има ли стачка на железничарите
/ брой: 23
През 2014 г. разстоянието от София до Бургас ще се изминава с влак за 3 часа. Това съобщи председателят на борда на директорите на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) Орлин Алексиев на среща с журналисти. Според него така жп транспортът ще стане по-атрактивен от въздушния. Бързото пътуване ще бъде възможно след обновяване на линиите Пловдив-Бургас, Септември-Пловдив и Димитровград-Свиленград. До месец ще има подписани договори за отсечките Пловдив-Бургас и Свиленград-турска граница, които са съответно за 360 млн. лв. и за 60 млн. лв. На 8 февруари ще се отворят офертите за ремонт на жп линията Септември-Пловдив на стойност 300 млн. лв. Стартира и процедурата за отсечката Димитровград-Свиленград, ремонтът на която е за 200 млн. лв. Парите са по оперативна програма "Транспорт". Така в края на 2013 г. скоростта на движение на влаковете ще е до 160 км в час. Друг е въпросът обаче дали ще има превозвач, който да разполага с влакове за такива скорости, каза генералният директор на НКЖИ Милчо Ламбрев. Според него България не е подходяща за скоростна железница, тъй като най-голямото разстояние у нас е 500 км и е икономически неизгодно да се строи скоростна железопътна линия. Сега максималната скорост, която могат да развиват влаковете, е 130 км в час. Милчо Ламбрев обясни още, че в сряда се е провела поредната среща със синдикатите във връзка с оптимизирането на служителите в НКЖИ, което е изискване на Световната банка за отпускането на заема от 140 млн. лева. До 15 февруари сформираната работна група между синдикати и три министерства трябва да излезе с предложение. До този момент не сме в много топли отношения, но се надяваме на предстоящите срещи да стигнем до единомислие, така че към 15 февруари да има резултати, каза Ламбрев, който изрази надежда, че няма да се стигне до стачка на железничарите.
До края на 2009 г. НКЖИ е имала 59 млн. лв. оперативна и финансова загуба. Прогнозните данни за 2010 г. сочат, че предприятието ще приключи с около 16 млн. лв. загуба. Това каза Джоанна Димитрова, директор на дирекция "Финанси и управление на собствеността" в НКЖИ. По бизнес плана предприятието трябва да излезе на печалба в най-добрия случай в края на 2012 г., а в най-лошия - през 2013-а. Намаляване на загубите на НКЖИ с 43 млн. лв. са резултат от стриктна финансова, административна, вътрешноуправленска и технологична дисциплина.
Димитрова посочи, че към края на миналата година в НКЖИ са направени оценки за активите на предприятието от лицензирани оценители. Има предложение активите да бъдат предлагани за продажба чрез агенцията по приватизация. Гарите не могат да бъдат продавани, а само концесионирани, понеже са изключителна държавна собственост, уточни Джоанна Димитрова. Веригата "Билла" например проявява интерес за наемане на площ между 50 и 100 кв. метра на Централна гара в София, която в момента е в процедура за концесиониране.