Темата днес
Нерешените проблеми на Пловдив
Градът от години страда от лошо управление, системни дефицити, некачествени ремонти и абсолютна липса на визия за развитие
/ брой: 196
Илия Гатев
В област Пловдив към 2022 г. живеят близо 632 000 души. Почти 470 000 от тях са в градовете, а 162 000 предпочитат живота на село. Пловдивчани с години търпят куп нерешени проблеми, причинени от безхаберното управление на ГЕРБ.
Пътни неволи, претъпкани автобуси, нередовен график
Печално известният транспортен проект за организацията на градския транспорт с испанска фирма изпълнител буксува като закъсал джип посред люта зима. Първоначално са отпуснати 36 млн. лева, още преди 2 мандата. Впоследствие парите се увеличават с още 15 млн. Но, уви - резултат няма и никой не може да организира движението на транспорта в града. Пловдивчани с часове чакат за автобус, особено през уикендите. Почти всички електронни табла на спирките ни показват само часа и деня, но не и времето на пристигащите превозни средства.
Проблемът с чистотата на въздуха стои от години
Пловдив е единственият град в България, който е осъден за мръсен въздух преди 2 години. В града има само две точки на замерване на въздуха, което е абсолютно недостатъчно. Има одобрени средства от ЕС за замяна на отоплителни уреди на твърдо гориво с климатици, но усвояването не е достатъчно. Няма достатъчно разяснителна кампания от Община Пловдив за ползата от това. Към днешна дата една трета от домакинствата са се възползвали от програмата. Като допълнение на това идва и още един факт. Поради незавършените обходни маршрути на града, движението на автомобили не е пренасочено към покрайнините, а все още се концентрира в централната част на Пловдив, където е и най-голямото замърсяване.
Инфраструктурните проекти
Почти всички са започнати и недовършени. Прах и шум се носи навсякъде из града, нали идват избори. В момента най-проблемните точки са етапите от водния цикъл на бул. "Дунав" и Брезовско шосе. Там се твори с огромно забавяне.
Другата интересна точка е връзката на ул. "Модър" с ул. "Царевец" с пробив под ЖП Линията. Тя се изпълнява заедно с Южния обходен колектор, който е с обща дължина близо 13 км. Пробивът под Централна гара и елиминирането на Бетонния мост е тежко и тормози ежедневно пловдивчани. С днешна дата се оказва, че ликвидирането на Бетонния мост е грешно управление и се преразгледа от местната управата, същото както и пробива до Водната палата, от което градоначалниците се отказаха.
Към всички тези проекти прибавяме ремонтът и разширяването на Голямоконарско шосе. Всички те се изпълняват наведнъж и със забавяне, а на места изпълнението е некачествено. Проблемът с въпросните проекти, за които община Пловдив е направила разплащания е, че ръководителите им не са създали организация, така че през месец или два да отправят искания към управляващия орган да верифицира разходите.
Има и един интересен факт - част от желаните от общината разходи въобще няма да се възстановят, защото по тях има наложени финансови корекции. Сега исканията за верификациите ще трябва да се направят за по-голям период от време, за по-големи суми. Това означава, че така се дават повече средства на изпълнителите на въпросните проекти, което води до продължителна проверка на техните документи. В решението на Общинския съвет за бюджета, който беше приет на последната сесия пише, че Община Пловдив ще дава заеми по проектите с размер до 21 милиона лева, които трябва да се възстановят в бюджета до 31 декември 2023 г. с верификациите на Управляващия орган.
Пловдив расте, но накъде
Презастрояване и липса на обществена инфраструктура е другият нерешен проблем на Пловдив. Градът на тепетата страда от липса на достатъчно зелени площи, детски градини, спортни съоръжения за масов спорт.
Почистването на река Марица:
мисията невъзможна?
Почистването на река Марица е следващо важно нещо, с което управляващите до момента не успяват да се справят. Властите открито заявиха, че нямат възможности да почистят коритото на реката. Това може да има тежки последици, както се случи в Карловско.
Пари
Финансите на Пловдив са застрашени от големи дефицити, поради нереалния бюджет, който е гласуван на 27.09.23 г. Необходима е спешна програма за финансова стабилизация на Общината. Преди десетина дни кметът Здравко Димитров поиска с писмо безлихвен заем от министъра на финансите в размер на близо 20 милиона лева. Но такъв държавата не отпусна, поради това, че няма решение на Общинския съвет и обосновка на исканите средства. Това означава, че ще пострадат администрираните дейности от Общината.
Ала нерешените проблеми се прехвърлят всяка година към следващата. Хората все се надяват на чудо. Дали и кога ще се решат проблемите на града, зависи от пловдивчани и техният правилен избор на 29-ти октомври. А той е щ1 в интегралната бюлетина за "БСП за България"!
Авторът е кандидат от "БСП за България" за общински съветник в Община Пловдив с №1 в интегралната бюлетина и преференция 104
Емблематични сгради пустеят и се рушат
Сградата на БНБ
Това е най-представителната и една от най-красивите постройки в града под тепетата. Тя е паметник на културата от 1985 г. и е проектирана от швейцарския архитект Якоб Хайнрих Майер. Разполага с голям и красив приемен салон, гишета за обслужване и административни помещения. Притежава и подземен трезор за съхранение на ценности. Има и проект съгласуван с НИНКН за запазване на автентичния й вид. В близост няма обособен паркинг, но тя е в сърцето на града, на главната пешеходна улица.
Тази сграда с нейната предствителност може успешно да приюти археологическия музей с всичките му ценни експонати и да осигури успешна охрана на най-ценните, включително и на Панагюрското златно съкровище.
Относно мястото на бившия партийния дом
Тази сграда е строена точно за администрация и също има не малко архитектурни достойнства. Проектирана е от пловдивските архитекти арх. Костов и арх. Сапунджиев. Композиция й е подчинена на златното сечение с хармонични пропорции. Тя е една от сградите оформящи Централния площад. За съжалени дълги години е неподдържана от градската управа и е загубила своя блясък. Тъй като е строена в друго време и вече не отговаря на съвременните норми за обитаване има нужда само от подмяна на дограма със съвременни стъклопакети, саниране отвътре и нова климатична инсталация.
По време на обсъжданията за нейното събаряне и построяване на Пловдивска опера, архитектите се обединиха, че мястото е недостъчно за опера. Друг съществен елемент е, че при евентуално разширение на терена ще се засегне археология, която още не е разкрита. А остава и въпроса.... Къде ще преместим администрацията на Пловдив ?! Може би в някоя новострояща се офис сграда ...?
На площад Централен е разположена и Пощата
Сградата има своя достолепен вид по проект на арх. Желязко Стойков. За съжаление по-голямата част от нея е приватизирана, но държавата и общината имат механизми за обратно откупуване. Тази сграда, строена в друго време, за аналогови системи за комуникации, с огромни помещения за инсталациите вече е празна и стои на площада като болен зъб. Чака да се сетим, че може спокойто на поеме нова функция.
Вътрешното пространство е достатъчно за нова зала с 1000-1200 места, има достатъчно площи за музейни експозиции, репетиционни помещения и други културни прояви. Тази сграда може да възкръсне като едно пловдивско НДК и да е дом за култура.
Най-важното място за една сграда е местоположението. А тя е в центъра и то в археологическия резерват, на една крачка от Концертна зала. Какво по-хубаво място. Защо не ползваме това което имаме като даденост....?
Крайно време е тази игра на "Тука има, тука няма" да приключи.
Нека спрем да местим и рушим, а да пазим и надграждаме .....