МОН с 3-годишна програма за строеж на детски градини и училища
От Министерството на образованието смятат, че е по-добре задължителната предучилищна подготовка на децата над 4 години да се случва в детските градини, а не в училищата. Все още обаче не е сигурно, че София и другите големи градове ще имат капацитет от достатъно места в градините.
По този повод МОН предлага 3-годишна програма на стойност 210 милиона за строене и реконструкция на детски градини и училища.
Това стана ясно на пресконференция на просветния министър Красимир Вълчев, свързана с края на учебната година и проектите на МОН за промяна в Закона за предучилищното образование.
Детската градина е най-силната интеграционна мярка. Учителите в градините правят чудеса, канегоричен бе министърът. Той даде подробности за планираните промени в закона: Въвеждането на задължителната подготовка на децата на 4 години, контрол върху настоятелствата и недопускане на загуба на земеделски земи при образуване и закриване на училища, както и обучението в електронна среда. Според Вълчев обхватът на 4-годишните и изключително важен, защото това е възрастта, която е най-важна за когнитивното, социално-емоционалното и езиковото развитие на децата.
Лишаването на децата от образователна среда в този период е пагубно за тяхното образователно развитие, особено когато става дума за деца, чийто говорим език в семейството не е български, подчерта министърът. Всяка допълнителна година има значение за техните образователни резултати. Нашите анализи показват, че децата, които са били обхванати в предучилищна връзка от семейства, в които майчиният език не е български, а и често липсва отношение към образованието, много по-често достигат до гимназиално образование и придобиване на професионална квалификация, допълни той и подчерта, че до 2023/2024 Столичната община трябва да осигури места за 4-годишните.
Образователният министър посочи, че по проведената анкета сред 5 600 учители, 92% от участвалите виждат голяма разлика в образователните резултати между обхванатите и необхванатите от предучилищно обучение 4-годишни деца.
Промените в Закона за предучилищно и училищно образование ще касаят и промени в самия начин на обучение и прехвърлянето на част от него в електронна среда. Въпреки това, министър Вълчев отбеляза, че присъственото обучение категорично остава най-доброто.
Прякото взаимодействие с учителя е най-доброто, но днешните деца ще учат все повече от електронни устройства и не можем да пренебрегнем това, подчерта министърът.
Едно от предложенията на МОН е и 20% от часовете да преминат в електронна среда, за да не се налага учениците да стават прекалено рано или да си тръгват прекалено късно от учебните занятия. По думите на Красимир Вълчев ранното ставане действа демотивиращо на децата, а късното им прибиране при двусменен режим е предпоставка за инциденти. Предложението е за учениците след 4 клас и за училищата с одобрен проект за иновации.