Бонус-малус може да влезе в сила само за леките коли
Въвеждането й за автобусите и камионите е възможно да се отложи
/ брой: 3
Възможно е системата бонус-малус да влезе в сила първо за леките автомобили, а впоследствие за камионите и автобусите. Това каза председателят на Комисията за финансов надзор (КФН) Бойко Атанасов пред БТВ. Коментарът му е по повод думи от края на декември миналата година на председателя на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова, че е абсурдно, ако един от шофьорите на даден автобус или камион има извършени нарушения, заради него на превозното средство да се начислява най-висок малус. Тя напомни, че при класическата бонус-малус система, малус се начислява постепенно, на база натрупани констатирани нарушения.
"До 15 януари ще бъдем проактивни с Министерството на вътрешните работи и Министерството на транспорта да изготвим окончателния вариант на наредбата за новата система, за да отговорим на обществените изисквания", каза Бойко Атанасов и подчерта, че системата бонус-малус може да влезе в сила поетапно - първо за леките автомобили и по-късно за тежкотоварните. "Аз се ангажирам, че специално за тежкотоварните автомобили и автобусите ще бъда проактивен, ще направим среща със съответните асоциации и вярвам, че ще намерим диалог към правилното решение. Възможно е системата ДБонус-малусУ да влезе в сила поетапно, ние сме готови на всякакъв вариант, важното е системата да бъде работеща", заяви председателят на КФН.
Атанасов каза, че въвеждането на новата система за изчисляването на премията за задължителната застраховка "Гражданска отговорност" е ангажимент на България по националната програма за реформи "Европа 2020". Държавата ни е вече единствената в ЕС, която няма такава системата.
Между 5 и 7 години ще са необходими за получаването на бонус по новата система и съответно за понижаване на премията за застраховка "Гражданска отговорност", докато "малусът", или поскъпването на застраховката, ще се случва веднага. КФН е предложила два варианта за бонус-малус - с 15 и 20 скали. Ако се приеме тази с 15, бонусът ще идва след 5 години, а ако се приеме тази 20 - след 7 години.
На въпрос справедливо ли е поевтиняването на задължителната застраховка да се случва след толкова години на фона на заложеното незабавно поскъпване в случай на нарушения Атанасов отговори: "Справедливо ли е това, че в момента добросъвестните водачи плащат толкова, колкото и недобросъвестните? Справедливо ли е, ако правим промяна в поведението като цяло за плащане от сегашното положение? Справедливо ли е, ако имаме възможност да спасим човешки живот, да не се опитаме да го направим?" "Ние говорим за 5 до 7 години, но всъщност, гледайки скалата, през първите 2 години ще се взимат 20% от бонуса, като след това премията ще се понижава с по 1%", добави председателят на КФН.
Неговата теза е, че трябва всеки шофьор, независимо дали е собственик или просто водач на превозното средство, да носи персонално своята отговорност. Извън това правило собственикът на даден автомобил ще носи отговорност единствено, ако позволи водач, който не е вписан в застраховката "Гражданска отговорност" на колата, да я шофира. При продажба на автомобила натрупаните бонус или малус точки няма да се унаследяват от новия собственик.